Opel Rocks-E is Duits stadsvriendje
Kleiner Freund
Opel heeft een even zo nieuwe als compacte elektrische auto gepresenteerd: de Rocks-E. Dat is een kleine elektrische tweezitter die specifiek bedoeld is voor gebruik in de stad. Voor wie het EV-nieuws rond Stellantis-zustermerk Citroën de laatste jaren op de voet heeft gevolgd, is het voertuigje trouwens niet helemaal nieuw.
In feite is de Opel Rocks-E namelijk een Citroën Ami waarover Rüsselsheim zijn eigen designsausje heeft uitgegoten. Net als de Ami is de Rocks-E volgens de Nederlandse wetgeving geen auto, maar een brommobiel of microcar. Dat betekent dat je er geen B-rijbewijs voor nodig hebt en je het guitige EV'tje al vanaf 16-jarige leeftijd met een brommerrijbewijs legaal door de stad mag loodsen.
Net als de Citroën Ami is de Opel Rocks-E 2,41 meter kort, wat de kleiner Freund nog 9 centimeter korter maakt dan de eerste generatie Smart ForTwo (City Coupé). De elektrische stadsrakker weegt 471 kg en heeft een 5,5 kWh accu, waaruit een 8 pk elektromotor zijn energie put. De topsnelheid bedraagt logischerwijs een bescheiden 45 km/h. De actieradius blijft steken op 75 WLTP-kilometers. Thuis aan het stopcontact is de Rocks-E in 3,5 uur helemaal vol te laden. Opel levert een adapter waarmee je de Rocks-E ook in een publieke laadpaal kunt prikken.
Opel Rocks-E
Vanbuiten is de Rocks-E overduidelijk de Opel-versie van de Citroën Ami, wat betekent dat het onderste deel van de carrosserie helemaal symmetrisch is vormgegeven. De Opel heeft een ander inzetstuk in zijn neus, met een dieper liggende strook rond de ronde led-dagrijverlichting en de achterlichten. De Rocks-E heeft andere wielen dan de Ami en ook de inzetstukken in de voor- en achterbumper wijken af van het Franse origineel.
Opel Rocks-E
De Opel Rocks-E (de naam verwijst naar de stoerder aangeklede versies van de inmiddels ter ziele gegane Karl en Adam) is vanaf de herfst van dit jaar in Duitsland te koop. Het ukkie doet later andere markten aan. Welke dat zijn, zegt Opel in een reactie aan AutoWeek nog te onderzoeken. Of de Rocks-E naar Nederland komt, is op dit moment dan ook nog niet te zeggen.
Zou de Rocks-E iets zijn voor bijvoorbeeld een slim deelprogramma in steden als Amsterdam of Rotterdam? Laat het ons weten in de reacties.