AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
73

16-jarigen opgelet!

Citroën Ami keert terug als tweezitter

5221efb88af331388aff36c53bf84699 6714559f783d9aa6e7f4b010dbf0d0b3 2c46e2c15ee72faa06980c93cea95530 e38565167f705c76a13b6136d67d181d fda1eaee34ef75c882fdcf0389d32859 963b6c5be9fc83dca72a94336f3e136e aebec9d868ebec9f7ced424824fa4aa4 bf822d848c74b2ac114e006fdc8a664d 69c4aff397b2de21e3a21fbc9cdab2dd cfd554daf02190741dd340d9dbd96bb3 4373c3b5bc29f9bcaf6d3e11cf48c692 167c4e4b8d684bc526a87a92354d3352 e7c152e89e58e1c505a326b9115e1bb3 331445264431d9ac1a2be9236fbd7c24 f682b5e7ab8055731e487cb750827199 f5684d04b176002a015e80663b5d68e5 a034c1791b57ce97b3518a0f2d4d8790 2c75a50e712fa15ba0a0e1368573a20f df2297a82c191541736aca825eaee4a5 2134feb1a0360f5dc9f6d3674fa92515
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Autonieuws
27 februari 2020 om 16:22
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Mobiliteitsoplossingen voor in steden zijn op automobielgebied vaak niet de spannendste verschijningen. Dat klein elektrisch stadsvervoer ook anders kan, bewijst Citroën met de Ami!

De Ami keert terug, maar de herboren modelnaam heeft niets te maken met de aan de 2CV gerelateerde Citroën uit de jaren zestig en zeventig. Nee, de Ami van 2020 is heel '2020' en dat betekent in dit geval dat we te maken hebben met een stukje Franse stadsmobiliteit.

De Ami is de productieversie van de Ami One Concept, een vrolijk vormgegeven kubus op wielen waarmee Citroën al vooruitblikte op zijn stadsrakker. De Ami is een zeer compacte stadsauto met een lengte van slechts 2,41 meter. Jawel, daarmee is de tweezitter zelfs nog 9 centimeter korter dan de eerste generatie Smart City Coupé/Fortwo. De Ami is niet alleen kort, hij is met zijn breedte van 1,39 meter - zonder spiegels - ook opvallend smal. De vierkante Fransman is 1,52 meter hoog en heeft een relatief kleine draaicirkel van 7,2 meter. Leuke designdetails: het portier aan de bestuurderskant opent tegengesteld, terwijl het portier aan de bijrijderskant op de gebruikelijke manier opent. De Ami krijgt de Citroën-kenmerkende gelaagde verlichting mee die wel opvallend anders is dan de Ami One Concept. De vierkante Citroën staat op 14-inch wielen. Citroën belooft dat er straks veel te personaliseren valt. Dat belooft een interessante configurator op te leveren. Zo is de Ami onder meer aan te kleden met zaken als dakrails, een achterspoiler en kunststof wielkastranden.

Elektrisch

Je raadt het al: de Citroën Ami is een volledig elektrisch aangedreven stukje stadsmobiliteit en dus heeft het kleintje een 5,5 kWh accupakket, goed voor een elektrische actieradius van 70 kilometer. Indrukwekkende cijfers over de topsnelheid hoef je natuurlijk niet te verwachten. De Ami One heeft namelijk een bescheiden topsnelheid van 45 km/h, en dat maakt hem opeens heel interessant. Het maakt de Ami volgens de Nederlandse wetgeving namelijk tot een brommobiel of microcar en dat betekent dat je geen B-rijbewijs nodig hebt. Ook 16-jarigen met een brommerrijbewijs kunnen zo geheel legaal achter het stuur kruipen. Opladen gebeurt gewoon thuis met een 230v-stopcontact. In 3 uur laden is het accupakketje weer vol. Gelukkig kun je ook gebruikmaken van publieke laadpunten en ook via een Wallbox is de Ami weer van levenslust te voorzien. Het wagengewicht ligt, inclusief batterij, op 485 kilo.

Om kosten te besparen heeft Citroën een aantal opvallende trucs uitgehaald. Zo is alleen de bestuurdersstoel te verstellen. De zijraampjes zijn te openen door ze, net als bij de 2CV, omhoog te klappen. Achter het stuur krijgt een klein display een plekje, een schermpje waarop alle relevante rij-informatie is af te lezen. Je smartphone doet in de Ami dienst als infotainmentsysteem. Via de MyCitroën-applicatie is informatie op te vragen over onder meer de resterende actieradius en de laadstatus van de batterij.

De Citroën Ami komt medio 2021 ook in Nederland op de markt. In Frankrijk gaat de Ami, zonder subsidie, voor zo'n € 7.000 van de hand en kun je hem voor zo'n € 20,- per maand rijden via een private leaseconstructie. De Nederlandse prijzen voor koop of huurkoop worden in een later stadium gepresenteerd.

 

  • Houd me op de hoogte over de Citroën Ami
    Citroën Citroën Ami Elektrische Auto

    Lezersreacties (73) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Citroën Ami specificaties
    • Citroën Ami occasions
    • Citroën Ami video's
    Advies en informatie
    • Citroën Ami tests
    • Citroën Ami gebruikersreviews
    • Citroën Ami index
    Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

    Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

    Vlak voor zijn tachtigste verjaardag kocht Wiel (what’s in a name?) Willems een fonkelnieuwe...

    Lees meer
    Citroën ë-C4 vs. Peugeot e-2008 - Dubbeltest

    Citroën ë-C4 vs. Peugeot e-2008 - Dubbeltest

    Familieleden die ondanks de vele overeenkomsten toch elkaars concurrent worden, dat is het...

    Lees meer

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Autonieuws
      In het Wild: Citroën Ami 6 (1969)

      In het Wild: Citroën Ami 6 (1969)

      39
      • 4 mei 2017
    • Autonieuws
      In het wild: Citroën Ami 8 Break (1976)

      In het wild: Citroën Ami 8 Break (1976)

      35
      • 24 september 2015
    • Review
      Citroën Ami 8 Berline (1977)

      Citroën Ami 8 Berline (1977)

      1
      • 26 februari 2010
    • Citroën Ami (1963)

      2
      • 5 december 2009
    • Review
      Citroën Ami (1970)

      Citroën Ami (1970)

      6
      • 2 november 2009
    • Review
      Citroën Ami 8 Break (1977)

      Citroën Ami 8 Break (1977)

      3
      • 24 april 2007
    Merk
    Merk
    • Autonieuws
      Citroën C3-XR onder het mes

      Citroën C3-XR onder het mes

      6
      • 13 april 2021
    • Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

      Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385...

      • 12 april 2021
    • Autonieuws
      Nieuwe Citroën C5 X: direct als plug-in hybride

      Nieuwe Citroën C5 X: direct als plug-in...

      130
      • 12 april 2021
    • Autonieuws
      Elektrische Citroën ë-C4 stukje goedkoper

      Elektrische Citroën ë-C4 stukje goedkoper

      42
      • 9 april 2021
    • Autonieuws
      Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

      Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

      21
      • 9 april 2021
    • Review
      Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (2021)

      Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (2021)

      5
      • 7 april 2021
    • Review
      Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2021)

      Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2021)

      2
      • 7 april 2021

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids
    • Koppel abonnement

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek Lab
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Je auto aanmelden
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Maserati
    • Mazda
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • Mini
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2021 DPG Media Magazines B.V.

    onderdeel van DPG Media Magazines groep