Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Citroën Ami keert terug als tweezitter

16-jarigen opgelet!

73
5221efb88af331388aff36c53bf84699
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
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
27 februari 2020 om 16:22
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Mobiliteitsoplossingen voor in steden zijn op automobielgebied vaak niet de spannendste verschijningen. Dat klein elektrisch stadsvervoer ook anders kan, bewijst Citroën met de Ami!

De Ami keert terug, maar de herboren modelnaam heeft niets te maken met de aan de 2CV gerelateerde Citroën uit de jaren zestig en zeventig. Nee, de Ami van 2020 is heel '2020' en dat betekent in dit geval dat we te maken hebben met een stukje Franse stadsmobiliteit.

De Ami is de productieversie van de Ami One Concept, een vrolijk vormgegeven kubus op wielen waarmee Citroën al vooruitblikte op zijn stadsrakker. De Ami is een zeer compacte stadsauto met een lengte van slechts 2,41 meter. Jawel, daarmee is de tweezitter zelfs nog 9 centimeter korter dan de eerste generatie Smart City Coupé/Fortwo. De Ami is niet alleen kort, hij is met zijn breedte van 1,39 meter - zonder spiegels - ook opvallend smal. De vierkante Fransman is 1,52 meter hoog en heeft een relatief kleine draaicirkel van 7,2 meter. Leuke designdetails: het portier aan de bestuurderskant opent tegengesteld, terwijl het portier aan de bijrijderskant op de gebruikelijke manier opent. De Ami krijgt de Citroën-kenmerkende gelaagde verlichting mee die wel opvallend anders is dan de Ami One Concept. De vierkante Citroën staat op 14-inch wielen. Citroën belooft dat er straks veel te personaliseren valt. Dat belooft een interessante configurator op te leveren. Zo is de Ami onder meer aan te kleden met zaken als dakrails, een achterspoiler en kunststof wielkastranden.

Elektrisch

Je raadt het al: de Citroën Ami is een volledig elektrisch aangedreven stukje stadsmobiliteit en dus heeft het kleintje een 5,5 kWh accupakket, goed voor een elektrische actieradius van 70 kilometer. Indrukwekkende cijfers over de topsnelheid hoef je natuurlijk niet te verwachten. De Ami One heeft namelijk een bescheiden topsnelheid van 45 km/h, en dat maakt hem opeens heel interessant. Het maakt de Ami volgens de Nederlandse wetgeving namelijk tot een brommobiel of microcar en dat betekent dat je geen B-rijbewijs nodig hebt. Ook 16-jarigen met een brommerrijbewijs kunnen zo geheel legaal achter het stuur kruipen. Opladen gebeurt gewoon thuis met een 230v-stopcontact. In 3 uur laden is het accupakketje weer vol. Gelukkig kun je ook gebruikmaken van publieke laadpunten en ook via een Wallbox is de Ami weer van levenslust te voorzien. Het wagengewicht ligt, inclusief batterij, op 485 kilo.

Om kosten te besparen heeft Citroën een aantal opvallende trucs uitgehaald. Zo is alleen de bestuurdersstoel te verstellen. De zijraampjes zijn te openen door ze, net als bij de 2CV, omhoog te klappen. Achter het stuur krijgt een klein display een plekje, een schermpje waarop alle relevante rij-informatie is af te lezen. Je smartphone doet in de Ami dienst als infotainmentsysteem. Via de MyCitroën-applicatie is informatie op te vragen over onder meer de resterende actieradius en de laadstatus van de batterij.

De Citroën Ami komt medio 2021 ook in Nederland op de markt. In Frankrijk gaat de Ami, zonder subsidie, voor zo'n € 7.000 van de hand en kun je hem voor zo'n € 20,- per maand rijden via een private leaseconstructie. De Nederlandse prijzen voor koop of huurkoop worden in een later stadium gepresenteerd.

 

  • Houd me op de hoogte over de Citroën Ami
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Citroën Citroën Ami Elektrische Auto

Lezersreacties (73) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën Ami specificaties
  • Citroën Ami occasions
  • Citroën Ami video's
Advies en informatie
  • Citroën Ami tests
  • Citroën Ami gebruikersreviews
  • Citroën Ami index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën Ami 8 Berline (1977)

    Citroën Ami 8 Berline (1977)

    1
    • 26 februari 2010
  • Citroën Ami (1963)

    2
    • 5 december 2009
  • Gebruikersreview
    Citroën Ami (1970)

    Citroën Ami (1970)

    7
    • 2 november 2009
  • Gebruikersreview
    Citroën Ami 8 Break (1977)

    Citroën Ami 8 Break (1977)

    3
    • 24 april 2007
meer reviews
Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Wie tegenwoordig nog wil scoren met een grote middenklasser, moet creatief zijn. Dat heeft...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Autotest
    Citroën Ami - Eerste rijtest

    Citroën Ami - Eerste rijtest

    50
    • 19 december 2021
  • Citroën My Ami Buggy Concept: ruig elektrisch kleintje

    Citroën My Ami Buggy Concept: ruig elektrisch...

    57
    • 16 december 2021
  • Nieuws
    Citroën Ami (1975) - In het Wild

    Citroën Ami (1975) - In het Wild

    42
    • 3 november 2021
  • Nieuws
    Citroën Ami als minuscule bestelauto

    Citroën Ami als minuscule bestelauto

    26
    • 5 mei 2021
  • Nieuws
    Citroën keert terug naar de Verenigde Staten

    Citroën keert terug naar de Verenigde Staten

    40
    • 30 april 2021
  • Nieuws
    Citroën Ami - In het Wild

    Citroën Ami - In het Wild

    34
    • 26 april 2021
Merk
Merk
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    46
    • 8 april 2022
  • Achtergrond
    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    54
    • 3 april 2022
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden