Opel doet 't weer

Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo
Opel heeft geen gelukkige hand waar het om adverteren gaat. Voor de tweede maal in opeenvolging is het merk dat Duits rijden betaalbaar maakt door de Reclame Code Commissie (RCC) op de vingers getikt voor het maken van misleidende reclame.

Vorig jaar oordeelde de RCC dat Opel ten onrechte in een reclame suggereerde dat de Ampera een emissievrije actieradius van 500 kilometer zou hebben, want de auto komt zonder dat de range extender in actie komt slechts zo'n 80 kilometer ver. De RCC vindt dat Opel in z'n reclame onvoldoende duidelijk heeft gemaakt dat de elektromotor op langere afstand hulp krijgt van een benzinemotor.

Dwingen
Nu gaat Opel volgens de RCC opnieuw in de fout. Een berijdster van een Opel Corsa Rhythm actiemodel klaagt namelijk dat haar Opeltje geen cruise control heeft, terwijl in de reclame beweerd wordt dat dat de Rhythm deze voorziening wél standaard heeft. Opel claimt dat de Bi-Fuel-versies, waar de klaagster er een van heeft, niet kunnen worden uitgerust met cruisecontrol, omdat dat technisch niet mogelijk is. De RCC heeft echter geen boodschap aan de uitleg van Opel, omdat het merk in de tv-spot vertelt dat alle Rhythm-modellen onder andere cruisecontrol hebben, zonder te memoreren dat dit dus niet geldt voor de Bi-Fuel-versies. Consumenten die niet op de hoogte zijn van de beperkende voorwaarden, kunnen zich misleid voelen. De RCC heeft Opel gesommeerd reclames als die voor de Ampera en de Corsa Rhythm niet meer te maken zoals het dat gedaan heeft. De commissie heeft echter geen middelen om Opel te dwingen op een andere manier te communiceren met de (potentiële) klant.

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.