AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ook miljardenhulp in Engeland
2
Ook de Engelse overheid schiet de auto-industrie te hulp. Er ligt 3,25 miljard euro klaar. Maar niet iedereen is daar blij mee. In Engeland beleven de autoverkopen de scherpste daling sinds twintig jaar.
Groot-Brittannië reserveert 3,25 miljarrd euro voor hulp aan de auto-industrie. Het is de eerste kapitaalinjectie voor een niet-financiële instelling in Engeland. Voor het bankwezen zijn al eerder tientallen miljarden gereserveerd. Staatssecretaris van Handel, Peter Mandelson: "In de toekomst moet Groot-Brittannië minder afhankelijk zijn van de financiële sector en zich meer richten op industrie." In de Engelse autobranche werken 800.000 mensen. Maar Nissan heeft deze maand verklaard 1.200 mensen op straat te zetten in Sunderland en bij Jaguar-Land Rover verdwijnen 450 banen.
De sector zelf is voorzichtig enthousiast. "We zijn blij dat de regering het belang van de auto-industrie erkent, maar we willen eerst de voorwaarden van de leningen zien," vertelt David Smith, de woordvoerder van Jaguar en Land Rover. Binnenkort worden de details van de overheidslening besproken met de industrie. De verwachting is dat Groot-Brittannië met het geld veel wil doen met groene technieken. De branche-organisatie verwacht onder meer slooppremies. Engeland heeft zich ten doel gesteld voorop te lopen bij de ontwikkeling van auto's met een lage CO2-uitstoot.
De conservatieve oppositie betitelt de hulp als 'veel te weinig' en ook de vakbonden zijn niet enthousiast. "Door de hulp staan nog steeds vele banen op de tocht. De miljarden klinken als een hoop geld, maar minstens de helft gaat naar Vauxhall en Jaguar-Land Rover. Voor de honderden toeleveranciers blijft bijna niets over," vertelt Tony Woodley van de vakbond Unite in de Financial Times. "Het is maar een fractie van de bedragen die in andere Europese landen voor de auto-industrie worden gereserveerd."
Lees ook
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Autotest
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Reportage
Deze klassieke Alfa Romeo kent bijna niemand en klinkt als een Volvo 240
Nieuws