AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Onbetaalde vakantie in Catalonië
10
Blue Monday is dan wel geweest, maar er is helaas nog reden genoeg voor bezorgdheid in autoland. Tijd voor een overzicht van de laatste onheilstijdingen.
Seat stuurt 5.300 werknemers wegens een gebrek aan orders met onbetaald verlof. De overheid in de Spaanse regio Catalonië heeft hiermee ingestemd. De werknemers krijgen in deze periode een uitkering van 80 procent van hun loon. De maatregel komt bovenop eerder aangekondigde noodgrepen. In totaal moeten 11.000 Seat-medewerkers een gedwongen vakantie van één week tot vier weken nemen.
Seat geldt als het zorgenkindje binnen de Volkswagen Groep. De verkopen zakten in 2008 met 14,6 procent naar 368.000 exemplaren. En dat, terwijl Volkswagen juist een recordjaar liet noteren met de verkoop van 6,23 miljoen voertuigen. De komst van de Exeo (voorjaar) en de gefacelifte Leon (in het najaar) moet het tij voor Seat keren.
In Japan slaat de paniek ook steeds verder toe. Toyota meldt dat de voorraden onverkochte auto's vorig jaar zijn verdubbeld, maar hoopt halverwege 2009 dit aantal weer tot het oude niveau teruggedrongen te hebben. Honda kondigde eerder al aan de fabriek in Engeland vier maanden te sluiten en nu blijkt het merk ook de Japanse productie met 56.000 exemplaren te verlagen.
Ook de fabrieken van Nissan draaien niet op volle kracht; het merk heeft een verlies over 2008 aangekondigd. Het verplaatsen van de productie van de kleine March naar Thailand geeft Nissan een kostenbesparing van 30 procent bij de productie van deze auto.
Seat geldt als het zorgenkindje binnen de Volkswagen Groep. De verkopen zakten in 2008 met 14,6 procent naar 368.000 exemplaren. En dat, terwijl Volkswagen juist een recordjaar liet noteren met de verkoop van 6,23 miljoen voertuigen. De komst van de Exeo (voorjaar) en de gefacelifte Leon (in het najaar) moet het tij voor Seat keren.
In Japan slaat de paniek ook steeds verder toe. Toyota meldt dat de voorraden onverkochte auto's vorig jaar zijn verdubbeld, maar hoopt halverwege 2009 dit aantal weer tot het oude niveau teruggedrongen te hebben. Honda kondigde eerder al aan de fabriek in Engeland vier maanden te sluiten en nu blijkt het merk ook de Japanse productie met 56.000 exemplaren te verlagen.
Ook de fabrieken van Nissan draaien niet op volle kracht; het merk heeft een verlies over 2008 aangekondigd. Het verplaatsen van de productie van de kleine March naar Thailand geeft Nissan een kostenbesparing van 30 procent bij de productie van deze auto.
PRIVATE LEASE Seat
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Deze automerken hebben nog altijd geen EV in het aanbod
Achtergrond
Met deze leuke Seat Ibiza begon het Cupra-feest - Liefhebber gezocht
Dubbeltest: Dacia Bigster of Seat Ateca - Voor een dubbeltje op de eerste rang
Nieuws
Seat Ibiza, Ateca en Leon iets duurder
Op Zoek Naar