Onbestuurbaar: Ford Focus TrackSTer

Ford Focus TrackSTer
Ford Focus TrackSTerFord Focus TrackSTerFord Focus TrackSTerFord Focus TrackSTerFord Focus TrackSTerFord Focus TrackSTerFord Focus TrackSTer
Een autoshow is natuurlijk geen autoshow zonder een dosis idioterie. Voor wat gein zorgt Fiteen52, dat voor Ken Block een buitenzinnige Ford Focus heeft gemaakt met het dubbele vermogen van de ST. Op de voorwielen!

De Focus ST slaat met zijn 250 pk al geen kleinzielig figuur. Alle paarden gaan rechtstreeks naar de voorwielen, waarmee het apparaat al de grenzen van bestuurbaarheid opzoekt. Het Amerikaanse Fifteen52 denkt dat rallyrijder en Gymkhana-adept Ken Block wel meer kracht aankan. Het bedrijf heeft deze Focus TrackSTer op de Chicago Auto Show gebracht, een ST met tweemaal de hoeveelheid pk's...

Dat betekent dat dit blauwe monster zo'n 500 pk onder de kap heeft liggen. Vierwielaandrijving? Welnee, al het geweld gaat gewoon naar de voorwielen. Ford Racing heeft zelf ook een duit in het zakje gedaan. Waar het merk precies aan gesleuteld heeft vermeldt de fabrikant niet, maar gezien zijn kennis op het gebied van knallende voorwielaandrijvers vermoeden we dat ze toch even naar de bestuurbaarheid van deze ultieme hothatch hebben gekeken.

Een korte schakelpook, een Ford Racing Performance uitlaatsysteem en 'diverse Ford Racing onderdelen' zijn aan de reguliere ST toegevoegd om er een speciaal apparaat van te maken. Verder monteert Fifteen52 een sperdifferentieel, een aangepaste koppeling, speciale remmen, een bodykit en uiteraard wordt ook de ECU onder handen genomen. De witte velgen lijken een knipoog te zijn naar de sloffen van de eerste Focus RS uit 2002. We kijken uit naar de eerste filmpjes waarin Ken Block de TrackSTer alle hoeken van het circuit laat zien.

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.