AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Officieel: Dacia Logan
Vorige week konden we al enkele details van de Roemeense Dacia Logan laten zien. Inmiddels heeft moeder Renault de auto officieel onthuld.
Vorige week konden we al enkele details van de Roemeense Dacia Logan laten zien. Inmiddels heeft moeder Renault de auto officieel onthuld.
De door het Renault Technocentre ontwikkelde Logan valt met een lengte 4,25 meter in het zogenaamde C-segment. De auto is voornamelijk bedoelt voor markten waar de economiën nog sterk in opkomst zijn. Als eerste zal moederland Roemenië in september dit jaar met de nieuwe Logan kennismaken. Kort daarop volgen Rusland en de rest van Oost-Europa. In 2005 en 2006 zullen o.a. Midden-Oosten, China, India, Noord-Afrika en Zuid-Amerika volgen. De productie is al gestart in een volledig gemoderniseerde fabriek in Roemenië, waar vanaf 2005 ongeveer 200.000 exemplaren van de band moeten geaan rollen. Ook zijn er productiefaciliteiten in Rusland, Marokko, Iran en Colombia in aanbouw. Op sommige markten zal de auto onder merknaam Renault verschijnen. Omstreeks 2010 hoopt Renault jaarlijks 900.000 Logans te bouwens. Plannen om de auto in West-Europa te gaan verkopen zijn er voorlopig niet.
Insteek bij de ontwikkeling was een zo laag mogelijke prijs. De Logan zal op de meeste markten tussen de 5000 en 8000 euro (incl. belastingen) aangeboden worden. Daarbij is volgens Renault CEO Louis Schweitzer niet beknibbled op veiligheids- en emissie-normen, de Logan voldoet aan alle eisen die de komende jaren binnen de EU gaan gelden. Een ABS-remsysteem, afkomstig van de Mégane, is bijvoorbeeld beschikbaar.
De Logan staat op het B-platform, waarvan ook Renault Modus en Nissan Micra gebruik van maken. De volgende generatie Clio die begin 2005 zal verschijnen staat ook op dit platform. Onderhuids maakt de auto gebruik van veel Clio/Modus techniek. Bij de introductie zal de auto met twee aangepaste Clio-benzinemotoren geleverd worden. De 1.4 (75 pk) en 1.6 (90 pk) hebben slechts acht kleppen, maar zijn wel bestand tegen de mindere kwaliteit benzine die op sommige beoogde markten verkocht wordt. Een 65pk 1.5 dCi dieselmotor en een 107pk 1,6-liter 16-kleps benzinemotor volgen later. Ook een hatchback en stationcar zullen in de loop van 2005 aan het gamma toegevoegd worden.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Eerste Dacia Stepway had bijna 20 jaar geleden een vleugje Range Rover
20 jaar terug
AutoWeek haalde Dacia Logan als eerste naar Nederland
Praktijkverbruik
Praktijkverbruik Dacia Logan MCV: ultiem voordelige stationwagon?
Op Zoek Naar
Deze nuchtere stationwagons koop je voor €5.000
Nieuws