Obama zet in op elektrische auto's
Obama heeft het economisch tij niet mee, met de crisis die net voor zijn eerste termijn begon, en één van zijn eerste wapenfeiten was om de auto-industrie van de ondergang te redden met een kapitaalinjectie van 85 miljard dollar. Zo heeft hij veel werkgelegenheid veiliggesteld, wat hem heeft geholpen bij zijn herverkiezing. De autoverkopen in de Verenigde Staten zijn sindsdien opgekrabbeld. In zijn tweede termijn wil Obama bereiken dat de autofabrikanten klaar zijn voor de toekomst. En die is wat hem betreft elektrisch.
In dit verkiezingsjaar hield Obama de hand nog op de knip, omdat rivaal Mitt Romney hem vanwege zijn subsidiebeleid afschilderde als verspiller van belastinggeld. Dat heeft voortrekkers als Fisker en de Chevrolet Volt, in de Verenigde Staten beschouwd als elektrische auto's, geen goed gedaan. Zo stopte het Department Of Energy met de verstrekking van een lening aan Fisker en haalt de Volt zijn verkoopdoelen niet, mede doordat de aankoopsubsidie in de staat Californië daalde van 5000 naar 1500 dollar.
Maar naar verwachting gaat het roer nu om. Al in 2015 wil Obama een miljoen elektrische voertuigen op de weg zien. Hij zou daarvoor 25 miljard dollar willen uittrekken, terwijl er een belastingvoordeel van 10.000 dollar voor de aanschaf van elektrische auto's in het verschiet ligt. Van hun kant lobbyen de autofabrikanten om de strenge emissie-eisen zoals die in Californië gelden, toe te passen in de gehele Verenigde Staten.