Nu zonder folder: nieuwe Honda Jazz

Honda Jazz (Fit)
Honda Jazz (Fit)Honda Jazz (Fit)Honda Jazz (Fit)Honda Jazz (Fit)Honda Jazz (Fit)Honda Jazz (Fit)Honda Jazz (Fit)Honda Jazz (Fit)Honda Jazz (Fit)Honda Jazz (Fit)Honda Jazz (Fit)Honda Jazz (Fit)Honda Jazz (Fit)Honda Jazz (Fit)
We kregen de folder al even onder ogen, maar nu zijn er ook 'echte' foto's op het web verschenen van Honda's nieuwe Fit, de naam die de Jazz elders op de wereld draagt.

De foto van een folder die we eerder zagen deed de verhoudingen van de auto geen eer aan, dus we zijn blij dat we de auto nu in vol ornaat mogen aanschouwen. De Fit op de foto's is een Japanse uitvoering en kan dus op details verschillen van de versie die wij krijgen. Wel is nu al duidelijk dat de auto voortborduurt op het concept dat we al jaren van de Jazz kennen: een wat hoger, MPV-achtig model in het B-segment. Er was ook geen reden om te veranderen: Honda heeft meer dan vier milljoen stuks verkocht, afkomstig uit tien verschillende fabrieken in acht landen.

Dat de auto voortborduurt op het bestaande concept betekent niet dat het nieuwe model op de huidige lijkt. De auto is duidelijk van voor tot achter nieuw, en voorzien van een front dat veel weg heeft van dat van de Civic en CR-V. De achterkant wordt voor het eerst in de Jazz-geschiedenis voorzien van achterlichten die doorlopen naast de achterruit. We zien twee versies: de blauwe en grijze zijn hybrides, de rode een sportiever aangekleed model met de letters 'RS' op de grille. In Japan bestaat die versie al langer, het gaat om een bodykit van Honda-tuner Mugen. Uiteraard gaat ook het interieur op de schop. Het resultaat is strak en modern, maar een stuk minder uitgesproken dan de ruimteschip-cockpit uit de Civic.

De Japanse Fit komt er met drie motor-opties: een 1.3, een 1.5, en een combinatie van die 1.5 en een elektromotor. Daarnaast wordt er gerept van een dieselversie die speciaal voor Europa ontwikkeld zou worden. Of het gaat om de bestaande 1.6 uit de Civic of een compleet nieuw blok is nog even afwachten. De hybride is voor ons land als vanouds interessant. Met een gecombineerd vermogen van 135 pk is de nieuwe een stuk krachtiger dan het huidige model. Honda geeft een verbruik op van ruim 1 op 36 volgens de Japanse cyclus, al is het merk wel zo eerlijk daar aan toe te voegen dat er in de praktijk ongeveerr 15 procent minder kilometers uit een liter zullen komen. De CVT-versnellingsbak uit het huidige model wordt vervangen door een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen. Dit betekent niet dat Honda helemaal van de CVT afstapt: op de 'gewone' benzineversies blijft deze verkrijgbaar. Derde versnellingsbak-optie is een handgeschakelde zesbak, die we in de rode RS tegenkomen.

Hoe de Europese uitvoering eruit komt te zien en wat die auto bij ons gaat kosten is nog niet bekend

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (94)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.