Nu officieel: Mercedes CLS Shooting Brake
In tegenstelling tot de concept car blijkt de vijfdeurs CLS niet 'Shooting Break', maar 'Shooting Brake' te heten. Met een lengte van 4.956 mm is de auto slechts enkele millimeters langer dan de normale CLS. De bagageruimte heeft een inhoud van 590 liter, maar dat kan worden vergroot tot 1550 liter door de achterbank neer te klappen.
Om de CLS te onderscheiden van zijn minder speciale merkgenoten, is er extra aandacht uitgegaan naar een bijzondere afwerking. De meest opvallende optie is een laadvloer van klassiek Amerikaans kersenhout. Voor wie dat wat te gek is, is ook de normale, met tapijt beklede laadvloer te krijgen met de aluminium bagagerails die op de houten vloer standaard zijn. Elke CLS Shooting Brake krijgt een elektrisch bedienbare achterklep en luchtvering op de achteras mee. Die laatste voorziening moet ervoor zorgen dat de auto ook met zware belading op niveau blijft.
Motorisch gelijk
Op motorisch vlak is de Shooting Brake gelijk aan de vierdeurs CLS, op het voorlopig ontbreken van een AMG-versie na. Dit betekent dat ook hier de 204 pk sterke viercilinder 250 CDI de instapmotor is. Een dikkere diesel is er in de vorm van de 350 CDI met 265 pk. Op benzinegebied is er keuze uit de CLS 350 (306 pk), en het voorlopige topmodel, de CLS 500. Die laatste, van een 408 pk sterke V8 voorziene uitvoering is net als de 350 CDI verkrijgbaar met 4matic vierwielaandrijving. Mercedes' 7G-tronic automaat is standaard op alle CLS-en.
Na zijn onthulling op het Goodwood Festival of Speed vanavond zal de auto in september weer te zien zijn op de Autosalon van Parijs. De marktintroductie verwachten we kort daarna.