Nu echt helemaal officieel: Mercedes SL 63 AMG
De SL 63 AMG krijgt de bekende 5,5-liter V8 biturbo onder de kap. Schakelen gaat via een AMG Speedshift MCT automaat met dubbele koppeling. Het vermogen is in de standaardversie 537 pk, het maximumkoppel 800 Nm. Als je het AMG Performance Package bestelt, is het blok goed voor 564 pk en 900 Nm. In die versie kost de sprint naar 100 km/h 4,2 seconden. De topsnelheid is dan 300 km/h.
Ondanks deze verpletterende cijfers is het verbruik 'slechts' 9,9 l/100 km, 4,2 l/100 km minder dan de waarde die de vorige SL 63 AMG met z'n atmosferische V8 liet noteren. Dat komt overigens niet alleen door de andere motor: de auto is ook 125 kilogram lichter dan voorheen. Dat komt door intensief gebruik van aluminium en koolstofvezel.
Het onderstel borduurt voort op Mercedes-Benz bekende Active Body Control. Het systeem heeft twee standen: 'Sport' en 'Comfort'. Dit beïnvloedt ook de besturingskarakteristiek. Het ESP kent drie instellingen. De SL 63 AMG heeft grotere remschijven tot z'n beschikking; keramische remmen zijn een optie.
Succesvolste AMG ooit
De SL 63 AMG onderscheidt zich verder door grote luchtinlaten en de specifieke AMG LED-dagrijverlichting. Ook onderscheidt de sterkste versie van de SL zich door een nieuwe AMG grille met dubbele lamellen, een diffusor achter en vier uitlaten. De SL 63 AMG is vergaand te personificeren met elementen uit het designassortiment van Mercedes-Benz.
De SL is voor AMG door de jaren heen altijd een succesnummer voor de performancedivisie uit Affalterbach geweest. Van de SL 63 AMG met de atmosferische achtcilindermotor bouwde AMG tussen 2008 en 2011 zo'n vijfduizend exemplaren. Van zijn voorganger met de V8 compressormotor produceerde de huistuner van Mercedes-Benz tussen 2001 en 2007 liefst 21.500 stuks. Daarmee is dit de meestverkochte AMG tot nu toe.
De nieuwe Mercedes SL 63 AMG debuteert op de Autosalon van Genève. In de late herfst staat de auto bij de Nederlandse dealers.