Nissan Sunny (1984) - Liefhebber Gezocht
De eerste voorwielaangedreven generatie
Altijd al een nieuwe Nissan Sunny willen hebben? Dan is dit je kans, want deze rode Sunny verdient op het oog zonder meer het predikaat 'nieuwstaat'. Deze rijdende tijdcapsule verdient daarom een baasje dat net zo goed voor hem zorgt als zijn vorige eigenaren hebben gedaan.
Het blijft altijd een bijzondere categorie auto's: de modellen die je vroeger met enige regelmaat zag rijden, maar nu compleet zijn uitgestorven. De Nissan Sunny valt zeker in die categorie. De auto die we momenteel voor ons hebben, is van de B11-generatie en rolde van de band in 1984. De B11 was bijzonder, want hij introduceerde voorwielaandrijving bij de Sunny-familie. Iedereen kwam aan zijn trekken, want de B11 kon je krijgen als driedeurs hatchback, als twee- en vierdeurs sedan, als coupé en als stationwagon met drie of vijf deuren.
De eerste eigenaar van deze Sunny koos voor de tweedeurs sedan. Hij/zij bestelde hem meteen in een lekker fel kleurtje. Rode auto's uit de vorige eeuw waren niet altijd even goed bestand tegen de zon, maar deze Sunny is aardig goed beschut gebleven voor de schadelijke zonnestralen. Het rood oogt niet flets en hij staat nog goed in de lak. Ook de kunststof bumpers ogen niet verweerd en de verchroomde raamomlijsting glimt je tegemoet. Daarbij ziet ook de uitlaat er nog als nieuw uit, net als de stalen wielen. In zijn 38-jarige bestaan legde deze Sunny dan ook slechts 52.974 kilometer af, maar juist als hij zoveel stilstaat kan hij snel verweren. Het is dan ook vrij aannemelijk dat dit een 'binnenslaper' is geweest.

Nissan Sunny
Ook vanbinnen ziet de Sunny er nog als nieuw uit. De stoelen ogen maagdelijk en het dashboard is nog volledig origineel, tot de radio aan toe. De 1.5 GL zat qua luxe aardig hoog op de Sunny-ladder, al is alles relatief. Achterruitverwarming zit erop, net als de radio en bediening voor de ventilatie, maar voor het openen van de zijruiten mag je gewoon lekker slingeren. Met de drietraps automaat moet je in combinatie met de 74 pk viercilinder aardig wat geduld hebben voordat je op tempo bent. De eerste eigenaar zat daar kennelijk niet mee, want diegene had de Sunny tot 2012 in zijn/haar bezit. Na deze 28 jaar bracht de Sunny de afgelopen tien jaar door in de handen van enkele particulieren en autobedrijven, althans op papier.
Voor 4 mille krijg je niet een heel spannende auto, dus daarom verdient dit exemplaar echt een liefhebber als volgende eigenaar. Een groot voordeel is dat je gemiddeld slechts €15,25 per kwartaal hoeft af te tikken aan wegenbelasting. Wie neemt de zorg voor deze smetteloze Sunny op zich?
Bekijk de Nissan Sunny op het AutoWeek-occasionplatform. Liever zelf op zoek naar een liefhebbersauto? Blader dan eens door het aanbod klassiekers en youngtimers!
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Sunny 1.5 GL |
Carrosserie | 2-deurs, sedan |
Transmissie | 3 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 9.890 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.488 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 122 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.135 mm / 1.640 mm / 1.385 mm |
Wielbasis | 2.400 mm |
Massa leeg | 840 kg |
Laadvermogen | 445 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 420 kg |
Banden | 155SR13Prijzen |
Topsnelheid | 155 km/h |