Een Cube met een Bluebird-neus: Nissan-studenten gaan los op Tokyo Auto Salon
Harten stelen met retro-Cube
Zo tussen kerst en oud & nieuw is het niet alleen op de weg rustig, maar ook op het gebied van autonieuws. Gelukkig is de Tokyo Auto Salon aanstaande, een beurs die garant staat voor het nodige visuele genot. Dat komt deze keer allereerst van Nissan, of eigenlijk de studenten van Nissans eigen Automobile College.
Jawel, Nissan houdt er eigen ‘technische scholen’ op na. Ze staan op vijf verschillende plekken in Japan en zijn natuurlijk bedoeld om ‘inhouse’ mensen op te leiden die later een ronkende carrière binnen de veilige muren van Nissan kunnen beleven. Zoals we dat ook in Europa wel zien gebeuren, krijgen de studenten van deze scholen af en toe de vrije hand om wat moois te maken. De Tokyo Auto Salon is daar een uitstekende gelegenheid voor. De Auto Salon moet niet worden verward met de Tokyo Motor Show (tegenwoordig Japan Mobility Show) en kan worden gezien als het Japanse equivalent van de Essen Motor Show en de SEMA in Las Vegas. Tuning dus, hoewel in Japan ook op dat gebied alles anders is dan in het Westen.
Voor de 2024-editie van de Tokyo Auto Salon, die op 13 januari de deuren opent, creëerden de studenten van de verschillende scholen drie unieke auto’s. De ‘Elgrand Glassier’ is een typisch Japanse MPV met een voor Europeanen zeer herkenbare neus. Het betreft namelijk een Elgrand – een personenbusje van Nissan – met het front van een X-Trail, voor een SUV-achtige uitstraling. Een soortgelijk geintje zagen we vorig jaar ook, toen Nissan-studenten voor de Auto Salon een Murano voorzagen van de neus en kont van de nieuwe Nissan Z. Het SUV-thema wordt bij de nieuwe Elgrand verder onderstreept op de voor de hand liggende manier: de Glassier staat hoger op de poten en heeft ruige wielen en banden, zwarte wielkastranden en een dakrek met daktent.
Nissan Elgrand
Nissan X-Trail
De samensmelting van de twee
Bij het Nissan Aichi Automobile College gingen de gedachten kennelijk collectief terug naar de jaren 90, toen het gros van de studenten vermoedelijk nog in de wieg lag of dat punt zelfs nog niet had bereikt. Hét icoon van Nissan uit die periode is natuurlijk de Skyline van de R34-generatie, die in dit geval als sedan ten tonele verschijnt. De dikke vierdeurs is verbreed op een manier die we van de tweedeurs GT-R kennen, met flink uitgeklopte wielkasten die aan de achterzijde in dit geval dus ook in de deuren doorlopen. Een flinke klus, maar dan heb je ook een ontzettend dikke sedan.
Het snoepje van het stel hebben we voor het laatst bewaard. Net als de Elgrand komt de Seto uit Kyoto, waar een Nissan Cube van de laatste generatie met een flinke lading retro-saus werd overgoten. De Cube ging in 2019 uit productie en is dus per definitie niet nieuw, maar het hier gebruikte Bluebird-front doet hem nog een stuk ouder ogen dan hij is. De studenten hielden het niet bij een ander grilletje, maar pasten het hele front en de voorschermen stevig aan. Boven de voorste wielkasten is bijvoorbeeld een opvallende insnede te vinden, terwijl de verchroomde bumperbalk helemaal past in dit nostalgische plaatje. Wij zijn verliefd en balen er vooral van dat er vooralsnog niet meer beeld beschikbaar is van de Nissan Cube Seto.
Het aanpassen van zo'n carrosserie is veel werk: studenten waren zes maanden druk met de Cube-ombouw.