Nissan Micra
De nieuwe Nissan Micra is klaar voor de start. In januari zal hij bij de dealers staan. AutoWeek maakte inmiddels de eerste rij-impressie.
In de lijnen van de derde generatie Micra zijn de lijnen van het huidige model nog herkenbaar. Maar het is toch een volledig ander ontwerp, dat de typenaam Micra eigenlijk is ontgroeid. Het afgeronde dak mondt uit in brede, hoekiger vormgegeven flanken. Met name van achteren doet het ontwerp vaag denken aan de New Beetle. Aan de bovenkant van de koplampunits zitten bobbels, die vanuit het interieur zichtbaar zijn. Ruimtewinst hebben de ontwerpers weten te boeken door de wielen verder op de hoeken van de auto te plaatsten en door het model zowel breder als hoger te maken.
Nissan is in deze klasse de eerste met een zogenaamde intelligente sleutel. Het is een zender in de vorm van een conventionele sleutelhouder, die de Micra op een afstand van tachtig centimeter automatisch ontgrendelt; geen toetsen indrukken, geen sleutel zoeken, maar gewoon op de auto aflopen met de sleutel op zaken de Micra verschaft toegang. Je hoeft – uiteraard - alleen handmatig het portier te openen met behulp van een miniscuul knopje op de handgreep. Ook op de achterklep vinden we een dergelijk klein knopje, dat de klep via een elektrisch systeem automatisch ontgrendelt. De motor wordt gestart met een draaiknop aan de stuurkolom. Uit veiligheidsoverwegingen kan dit overigens alleen als je gelijktijdig je voet op het rempedaal houdt.
In de cockpit is het voorin goed uit te houden. Een goede zitpositie achter het stuur is zonder veel moeite te vinden. Als passagier wordt je op een bochtig parcours geconfronteerd met een wat te vlakke zitting waar je vrij gemakkelijk vanaf glijdt. Achterin gaat het er wat krapper aan toe. De beenruimte houdt voor volwassenen niet over. Daar is overigens wel wat aan te doen; de achterbank is over een lengte van 20 cm verschuifbaar. Dat kan zowel vanuit de kofferbak als in het passagierscompartiment. De hoofdruimte is krap.
Rijden doet de kleine Nissan meer dan verdienstelijk. Als het echt hard gaat wordt de achterhand een beetje wiebelig. Laat het gas los en de kont van de Micra doet een stap opzij, maar doorzetten, dat doet "ie niet snel. De nieuwe Micra is vanaf eind januari leverbaar met drie motoren: een 1,2 liter (65 pk), een 1,2-liter (80 pk) of een 1,4-liter (88 pk). Na een korte kennismaking met de sterkste 1,2 en de 1,4, komen we natuurlijk tot de conclusie dat de veertienhonderd de beste krachtbron is voor de Micra. De 65 pk sterke twaalfhonderd doet uiteraard onder voor z"n krachtiger broer, maar stelt niet teleur. Hij weet nog goed raad met de Micra, al moet je wat meer aandringen om het tempo op te schroeven. Met de zwakste 1.2 moeten we nog kennismaken.
Later komen er nog twee 1,5-liter common rail-diesels van Renault beschikbaar met 65 en 82 pk. Alle motoren zijn vanaf begin volgend jaar leverbaar in zowel een driedeurs- als een vijfdeurscarrosserie. Er zijn drie uitrustingsvarianten: Visia, Acenta en Tekna. Alle versies krijgen standaard ABS, Brake Assist (remassistent) en EBD (elektronische remkrachtverdeling De prijzen zijn nog niet bekend, maar we rekenen of een vanafprijs van ruim € 11.000.
De rij-impressie treft u aan in AutoWeek no. 48 van 20 november.