Nieuwe VW-Bus eerst als Multivan
Deze week presenteert Volkswagen de nieuwe Volkswagen Multivan. Deze zeven-zitter zal als basis fungeren voor de nieuwe generatie van de Volkswagen Transporter, die in zijn huidige vorm al zo'n 13 jaar meegaat.
Met een lengte van 4,89 m en breedte van 1,91 m is de auto ongeveer zo groot als een grote MPV, de hoogte is met 1,94 m een maatje groter. Het interieur is multifunctioneel van opzet. In de vloer is een railsysteem geïntegreerd. Hierop kunnen aparte stoelen, een lig-/zitbank en een tafel op elke gewenste positie achterin worden opgesteld. Optioneel zijn schuifdeuren aan beide zijden leverbaar.
De Multivan wordt leverbaar met vijf verschillende motoren. De beide benzinemotoren leveren respectievelijk 85 kW/115 pk en 170 kW/230 pk (V6). De drie dieselmotoren leveren vermogens van 77 kW/104 pk, 96 kW/131 pk en 128 kW/174 pk. Naast de viercilinder 1,9 TDI-motor zijn er twee nieuw ontwikkelde 2,5 liter vijfcilinder pompverstuiverdiesels leverbaar met een maximum koppel van 340 of 400 Nm. Alle vijf- en zescilinderuitvoeringen zijn standaard uitgerust met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Optioneel is een 6-traps automatische versnellingsbak met tiptronic-functie leverbaar.
De standaarduitrusting omvat naast een vierkanaals ABS ook EDS (elektronisch sperdifferentieel) en ASR (aandrijfslipregeling).
ESP (elektronisch stabilisatieprogramma) is als meeruitvoering leverbaar (standaard op V6). Voor alle zitplaatsen achterin zijn driepuntsgordels in de stoel geïntegreerd. De Multivan beschikt over airbags voor bestuurder en voorpassagier. Optioneel zijn zij-airbags achterin leverbaar.De standaard airconditioning kan voor- en achterin apart worden geregeld. Optioneel is een volautomatische airconditioning (Climatronic) leverbaar.
De nieuwe Multivan is leverbaar met een bijzonder optie: het Digital Voice Enhancement (DVE). In de hemelbekleding zijn zes microfoons gemonteerd, die het geregistreerde geluid via het audiosysteem weergeven. Dit maakt een gesprek zonder stemverheffing mogelijk. De bestuurder hoeft zich niet meer om te draaien om achterin te worden verstaan, en spreekt gewoon naar voren. Hetzelfde geldt voor alle andere inzittenden. Alles wat de passagiers zeggen, wordt versterkt en via de luidsprekers van de stereo-installatie weergegeven.
De Volkswagen Multivan wordt aan het begin van deze zomer in Nederland verwacht. De prijzen zijn nog niet bekend.