Nieuwe viercilinder benzinemotor Jaguar Land Rover

Modulaire Ingenium-reeks uitgebreid

Jaguar Land Rover Ingenium
Jaguar Land Rover heeft de reeks modulaire Ignenium-blokken aangevuld met een nieuwe viercilinder benzinemotor.

Jaguar Land Rover rolt langzaam maar zeker een reeks nieuwe motoren uit. De modulaire blokken, die luisteren naar de naam Ingenium, meten 500 cc per cilinder en kennen we al als dieselgestookte viercilinder. Daar komt nu dus ook de 2,0 liter metende benzineversie bij.

Het blok moet onder andere de viercilinder Ecoboost van Ford, die nu nog in de XE leverbaar is, vervangen. Volgens Jaguar Land Rover is de Ingenium tot 25 procent krachtiger en 10 procent zuiniger dan die krachtbron uit de Ford-erfenis. De krachtigste 2.0 benzine is nu de 240 pk sterke versie. De Britten geven nog geen prestatiecijfers, maar in het uiterste geval haalt het nieuwe blok dus tegen de 300 pk aan vermogen. Het meest gunstige gemiddelde verbruik in een Jaguar XE zou op zo'n 6,75 l/100 km uitkomen.

We verwachten de motor volgend jaar ook terug te zien in de F-Pace en in de Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport. Overigens zal volgend jaar ook de zescilinderversie zijn opwachting maken, waarmee er sinds lange tijd weer een zes-in-lijn terugkomt onder de kap van beide Britse merken.

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.