Nieuwe Toyota RAV4 kan het ook: deze plug-in hybride SUV’s komen verder dan 100 km elektrisch
Met de hakken over de sloot
De elektrische afstanden die plug-in hybrides kunnen afleggen nemen rap toe. Zo haalt de deze week onthulde Toyota RAV4 ook 100 kilometer volgens de fabrikant. Tot nu waren het vooral de merken van de Volkswagen Group die een SUV aanbieden als PHEV en een elektrische range van meer dan 100 kilometer.
Met een SUV die voorzien is van een plug-in hybride aandrijflijn heb je momenteel als fabrikant goud in handen. Een SUV is de carrosserievorm die het grootste deel van de kopers momenteel begeert. Tegelijkertijd wil een groep kopers zich nog niet wagen aan een volledig elektrische auto. Ze kiezen voor de tussenvorm, een hybride auto met een oplaadbaar accupakket zodat ze vast kunnen wennen aan het stekkeren en grote hoeveelheden van hun kilometers elektrisch afleggen. Je kunt jezelf afvragen of je niet meteen voor een EV had moeten gaan wanneer je eigenlijk altijd wel elektrisch rijdt met je PHEV, behalve voor die twee keer dat je op vakantie gaat met de auto. Maar goed, dat is weer een andere discussie. In dit artikel focussen wij ons op het feit dat het aantal plug-in hybride SUV’s dat steeds verder komt op een lading stroom snel groeit.
Het begon al met de stroom nieuwe SUV’s van de Volkswagen Group. De Skoda Kodiaq iV, de Tiguan e-Hybrid, de Tayron e-Hybrid en de Cupra Terramar e-Hybrid beschikken over een netto 19 kWh groot accupakket. Dat stelt de SUV’s in staat meer dan 100 kilometer op een accu-inhoud te kunnen afleggen. Als je de PHEV’s tenminste volledig oplaadt. Maar de laatste maanden is het niet meer een exclusief Volkswagen-feestje.
Zo haalt de Chinese Leapmotors C10 REEV zelfs 145 kilometer op een acculading volgens de WLTP-opgave. Dik 20 kilometer meer dan de modellen van Seat, Skoda en Cupra. Onlangs reden we met een andere plug-in hybride van Chinese makelij, de Lynk & Co 08 Met die SUV haal je zelfs 200 kilometer op een lading.
Volkswagen Tiguan eHybrid
Nu wordt Toyota ook lid van de club. De nieuwe Toyota RAV4 PHEV haalt 100 kilometer op een acculading, en rijdt daarna verder als een normale hybride. De importeur haalt vanwege de populariteit van plug-in hybrides alleen de versies met zo’n aandrijflijn naar ons land. De 270h is de versie met alleen voorwielaandrijving en die zou dankzij een 22,68 kWh groot accupakket de 100 kilometer elektrisch halen. De 300h met 4WD blijft daaronder.
Model | Elektrische actieradius |
Toyota RAV4 PHEV | 100 km |
Renault Rafale E-Tech 300 | 105 km |
Cupra Terramar | 122 km |
Skoda Kodiaq iV | 123 km |
Volkswagen Tayron eHybrid | 125 km |
Volkswagen Tiguan eHybrid | 128 km |
Leapmotor C10 REEV | 145 km |
Lynk & Co 08 | 200 km |
Duurdere segment
In het duurdere segment is een plug-in hybride die een dusdanig groot oplaadbaar accupakket heeft dat 100 kilometer elektrisch rijden mogelijk maakt ook verkrijgbaar. De plug-in hybride versies van de BMW X5, de Mercedessen GLC en GLE maar ook de Range Rover en de Range Sport slechten die grens.