Nieuwe Suzuki Jimny ook voor Nederland
Het hoge woord is eruit
Suzuki Nederland meldt namelijk dat het dit najaar meer informatie vrijgeeft over de motoriseringen en de exacte specificaties voor de Nederlandse markt. Daarmee komt ook de Nederlandse markt na twintig jaar te beschikken over een nieuwe Jimny.
Nog altijd moeten we het met de vooral op de Aziatische markt gerichte gegevens over de nieuwe Jimny doen. De weer op een ladderchassis gebouwde offroader beschikt standaard over inschakelbare vierwielaandrijving met lage gearing. In Japan komt de auto beschikbaar met een 658 cc grote driecilinder benzinemotor, een geblazen blokje dat in Japan 64 pk levert, maar het, als hij naar Europa komt, mogelijk tot zo'n 80 pk schopt. Schakelen gaat in die variant met een handgeschakelde vijfbak of met een viertrapsautomaat. De stoerder aangeklede Jimny Sierra, compleet met kunststof spatbordverbreders, krijgt in Japan een 1,5-liter viercilinder mee. De transmissies komen overeen met die van de driepitter. Het is goed mogelijk dat Suzuki voor Europa uit zijn ton met 1.0- en 1.2-BoosterJet-motoren grabbelt.
De tweede Jimny is hoekiger vormgegeven dan het uitgaande model en verwijst met zijn vierkante koetsje onder andere naar de Samurai. Suzuki laat weten dat de auto ook in two-tone-kleurstelling beschikbaar komt. Boven op het tevens hoekig vormgegeven dashboard monteert Suzuki een infotainmentsysteem dat met zowel Android Auto als met Apple CarPlay overweg kan.
Deze nieuwe Jimny komt allesbehalve te vroeg. De huidige derde generatie van de Jimny (de eerste twee generaties kwamen niet naar Europa) werd in januari 1998 immers voor het eerst gebouwd. Door de jaren heen werd het uiterlijk van de kleine dappere alleskunner slechts op detailniveau aangepast. Suzuki heeft in totaal zo'n 2,8 miljoen Jimny's gebouwd, al telt het merk hier de LJ10-SJ20 (vanaf 1970) en de Samurai bij mee.