Nieuwe Subaru Forester in 2003

Nieuwe Subaru Forester in 2003
Subaru presenteerde op de Chicago Auto Show de nieuwe Forester. In de zomer van 2003 zal hij bij de Amerikaanse dealers staan en niet veel later wordt hij in Europa verwacht.

Subaru presenteerde op de Chicago Auto Show de nieuwe Forester. In de zomer van 2003 zal hij bij de Amerikaanse dealers staan en niet veel later wordt hij in Europa verwacht.

Tekst Henny Hemmes

Subaru kwam in 1968 op de Amerikaanse markt en groeide met de verkoop van 332 exemplaren van de '360' in tien jaar naar ruim 100.000. In 1988 'topte' het Japanse merk daar met bijna 156.000 auto's, om de periode daarna weer wat in te zakken. Maar de laatste twee jaar heeft Subaru met meer dan 185.000 verkochte auto's een vaste plaats veroverd op die zo belangrijke markt. De Amerikanen vallen vooral voor de Legacy stationwagen en de Outback. Maar ook de Forester, die in 1997 voor 't eerst daar verscheen, is daar een succes.
Intussen heeft Subaru niet stil gezeten en een compleet nieuwe Forester ontwikkeld. Dat 2003-model beleefde deze week zijn wereldpremière op de autotentoonstelling in Chicago. De toekomstige Forester moet concurreren met een hele nieuwe lichting crossovers, maar heeft als profiteert natuurlijk van het goede imago van Subaru als het om vierwielaandrijving gaat .
Net als het huidige model zal het accent van het rijden met de Forester niet alleen liggen op ht asfalt, maar kan hij ook overweg met niet al te diepe beken en rulle bospaden. De nieuwe generatie heeft een sterkere, maar lichtere carrosserie dan de huidige. De wielophanging is herzien en grotere remmen met EBD (remkrachtverdeling) zal standaard zijn op de 2.5 XS-versie. Elke 2003-Forester wordt standaard geleverd met 16-inch wielen.
Naast de XS ikomt er ook een X uitvoering van de Forester, die in beide gevallen is uitgerust met de 2,5-liter viercilinder boxermotor (165 pk) uit de Outback. Fulll-time vierwielaandrijving is standaard net als een vijfversnellingsbak. De Amerikanen kunnen een viertraps electronisch geregelde automaat als optie bestellen. De handgeschakelde versies zijn bovendien uitgerust met de Subaru Hill Holder-koppeling.
De Forester met vijfbak is voorzien van Continuous All-Wheel Drive, waarbij het motorvermogen 50/50 wordt verdeeld over voor- en achterwielen. Wanneer een wiel slipt, wordt automatisch het vermogen gestuurd naar de wielen met de meeste tractie.
De versies met automaat worden geleverd met Active All-Wheel Drive, waarbij het motorvermogen continu electronisch wordt verdeeld, terwijl bij remmen de aandrijving zich concentreert op de voorwielen en bij accelereren op de achterwielen.

Veiliger
Met een grotere, geprononceerdere grille, halogeen koplampen, een grote nieuwe bumper met ronde mistlampen en geprononceerde wielkasten ziet de nieuwe Forester er stoerder uit dan zijn voorganger, al zijn de basislijnen van de huidige Forester nog herkenbaar. De achterkant is gemoderniseerd met een zeshoekige achterklep, die wordt ingesloten door grote, driehoekige achterlichten.
Een voordeel van de Forester ten opzichte van zijn concurrenten is zijn lage zwaartepunt, waaraan de 'platte' boxermotor een belangrijke bijdrage levert. De passieve veiligheid is verbeterd met de levering van airbags die in twee fases worden 'opgeblazen en met de standaard hoofd/zij-airbags (SRS). Een nieuwe hoofd bescherming in de dakrand van de Forester, veiligheidsgordels met spankrachtbegrenzers en nieuwe actieve hoofdsteunen moeten ervoor zorgen dat het risico op whiplash tot een minimum wordt beperkt.
Binnenin de Forester is er meer opbergruimte, terwijl de achterbank asymmetrisch kan worden weggeklapt zodat een vlakke laadvloer ontstaat. Om die reden zijn de achterkanten van de stoelleuningen achter ook met tapijt bekleed.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.