"Nieuwe Saab 9-5 uit Zweden"

Saab-voorraad in Miami | Foto: ANP/AFP
Om Saab aantrekkelijker te maken voor een nieuwe eigenaar, wordt het merk meer op eigen benen gezet. Eén van de ideeën daarvoor is om de productie van de nieuwe 9-5 van Duitsland naar Zweden te verplaatsen.
General Motors is bezig om Saab zelfstandiger te maken. Het Zweedse merk is tot nu toe onaantrekkelijk voor een eventuele nieuwe eigenaar, omdat het te veel met het Amerikaanse concern is verweven. Eén van de ideeën om Saab los te maken van GM is om de productie van de nieuwe 9-5, die in de loop van het jaar wordt verwacht, in Trollhattän te laten plaatsvinden. Aanvankelijk was het plan om de 9-5 naast de Opel Insignia in het Duitse Rüsselsheim te bouwen.
Op deze manier kan de staatshulp voor Saab binnen de grenzen blijven," meldt het Zweedse vakblad Ny Teknik. De Zweedse regering heeft 2,6 miljard euro staatshulp aangekondigd voor Volvo en Saab maar wil niet dat het geld naar de moederbedrijven in Amerika verdwijnt. "Saab moet meer Zweden en minder General Motors uitstralen," meldt Ny Teknik. "GM moet bij Saab de rol krijgen van leverancier van diensten en goederen." Voor GM is het eveneens interessant om Saab zelfstandiger te maken. Zij kunnen op hun beurt aan hun regering bewijzen dat Amerikaanse staatshulp niet verdwijnt naar Zweden.
De productielijn van de 9-4X SUV blijft in Mexico staan, waar hij samen met de nieuwe Cadillac SRX wordt geproduceerd. "In sommige gevallen is het verstandig belastinggeld te gebruiken voor productie in het buitenland," verklaart een woordvoeder van Saab.
De Zweden hopen van de nieuwe 9-5 60.000 stuks per jaar te kunnen slijten. Als de 9-4X dan succesvol is in Noord-Amerika denkt Saab 150.000 auto's per jaar te kunnen produceren. "Dat is genoeg voor ons." In het afgelopen jaar daalde de Saab-productie onder de 100.000 auto's.
Op de Detroit Motor Show heeft Joran Hagglund, de Zweedse minister van industrie, Ford en GM op het hart gedrukt dat Volvo en Saab onder geen beding staatsbedrijven worden. "GM en Ford zijn verantwoordelijk voor een goede toekomst voor de Zweedse merken." Verder verklaart Hagglund dat er binnen de Zweedse regering geen enkele discussie is over verdere financiële hulp voor de nationale automerken.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.