Nieuwe Renault Twingo doet alles anders

Renault Twingo
Renault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault Twingo
Dit zijn, na de eerdere voorzichtige kennismakingen van gisteren, de eerste serie officiële foto's van de nieuwe Renault Twingo. De derde generatie van Renaults kleinste heeft nu standaard vijf portieren en de motor is naar achteren verhuisd.

Na de voortijdige lekkage van gisteren heeft Renault nu alle beschikbare foto's van de nieuwe Twingo vrijgegeven. Helaas verschaft het Franse merk ons niet méér informatie over de auto dan deze foto's en wat commentaar op het uiterlijk. Technische specificaties en beeldmateriaal van het interieur houden we nog tegoed.

Het onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker tot stand gekomen uiterlijk vertoont zo op het eerste gezicht de nodige verwantschap met de Fiat 500, maar op detailniveau zien we duidelijk de Renault-designtaal doorschemeren. "De nieuwe Renault Twingo is niet alleen op de originele Twingo geïnspireerd, maar ook op de Renault 5. Het is een moderne interpretatie van een compacte auto met de nadruk op innovatief design", aldus Van den Acker.

Achterwielaandrijver

Het platform voor de nieuwe Twingo werd in samenwerking met Daimler ontwikkeld, dat het gaat gebruiken voor de nieuwe Smart Forfour. Opvallend is dat de wielen ver op de hoeken staan, met als gevolg een korte overhang aan zowel de voor- als de achterzijde. En dat komt de binnenruimte weer ten goede. De achterlichten vormen een geheel met de glazen achterklep en scharnieren dus mee omhoog.

Een radicale wijziging ten opzichte van de huidige Twingo is dat de motor van voorin naar achterin verhuist, waarmee het een achterwielaandrijver wordt. De nieuwe configuratie is volgens Renault bevorderlijk voor de interieurruimte, al zal het de inhoud van de laadruimte geen goed doen, lijkt ons. Of je door de verhuizing nu (ook) bagage voorin kwijt kunt, is nog niet duidelijk. De draaicirkel is in elk geval wel verkleind door de motor achterin te plaatsen, claimt Renault.

Zoals gezegd, hebben we nog geen informatie over de technische specificaties, maar we verwachten dat Renault sowieso de bekende 0.9 TCe-driecilinder zal aanbieden. Diesels gaan aan de neus van de Twingo voorbij, maar een elektrische versie zou er op termijn wel kunnen komen. Met de Twin'Z concept-car gaf Renault hier immers al een voorzetje op. Een versie met een 3,5-liter V6, zoals in de Twin'Run, lijkt ons onwaarschijnlijker, al juichen we een productieversie van het studiemodel vanzelfsprekend van harte toe.

Vijf portieren

Een andere noviteit voor de derde generatie Twingo is dat de auto standaard vijf portieren krijgt – de vorige Twingo's waren alleen als driedeurs verkrijgbaar. De handgrepen van de achterportieren zijn weggewerkt in de raamstijlen. De nieuwe configuratie van de aandrijflijn betekent vermoedelijk het einde van de kenmerkende verschuifbare achterbank. Het optionele grote open dak is wel een verwijzing naar de oer-Twingo.

Zoals het een hip stadsautootje anno 2014 betaamt, kun je de Twingo op allerlei manieren personaliseren, onder andere door spiegelkappen en stootstrips in een afwijkende kleur te monteren en door middel van allerlei bestickerings-variaties.

Hoe één en ander er in werkelijkheid uitziet, weten we op 4 maart aanstaande, wanneer de nieuwe Twingo z'n werelddebuut maakt op de salon van Genève. In september staat-ie bij de dealer.

PRIVATE LEASE Renault Twingo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (154) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum