Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8 én elektrisch!
Keuze wordt reuze
Begin dit jaar lanceerde Land Rover een tot op het kleinste boutje nieuwe Range Rover en nu introduceert het merk de volledig nieuwe Range Rover Sport. De Range Rover Sport neemt wat design betreft meer afstand tot zijn minder dynamisch ingestelde grote broer en komt niet alleen met (geëlektrificeerde) zes- en achtcilinders beschikbaar, maar ook met een geheel elektrische aandrijflijn.
Na zo'n 9 jaar mag de tweede generatie van de Range Rover Sport met pensioen. De geheel nieuwe Range Rover Sport is net als zijn voorganger overduidelijk als Range Rover herkenbaar, maar krijgt ditmaal een meer eigen verpakking aangemeten.
Design en afmetingen
Het dynamischer ingestelde en iets kleinere alternatief voor de 'échte' Range Rover heeft om te beginnen een geheel eigen gezicht gekregen, met veel plattere koplampen, een minder hoge grille en compleet eigen bumperwerk. De auto kijkt een veel venijniger de wereld in dan de Range Rover zonder Sport-toevoeging. Het grootste designverschil vinden we aan de achterkant. Waar Land Rover die laatste dunne verticale achterlichten meegaf, krijgt de Range Rover Sport platte horizontale units aangemeten die met een zwarte strook visueel met elkaar zijn verbonden.

Range Rover Sport
De nieuwe Range Rover Sport is 4,95 meter lang en heeft een wielbasis van op enkele mm's na 3 meter. In de lengte is hij tien centimeter gegroeid. De wielbasis is met een kleine acht centimeter toegenomen. Grote broer Range Rover heeft als 'korte' versie dezelfde wielbasis en is in die uitdossing zo'n 5 centimeter langer. De Range Rover is er echter ook in verlengde vorm van 5,25 meter met een wielbasis van 3,20 meter. De Range Rover Sport heeft achter de tweede zitrij 657 liter aan bagageruimte. Gooi je de bank plat, dan kun je tot 1.391 liter aan spul meezeulen.
Interieur
Ook vanbinnen zijn er verschillen. Hoewel het interieur van de Range Rover Sport sterk lijkt op dat van de Range Rover, heeft de Range Rover Sport onder meer een eigen stuurwiel en een andere middentunnel. Het deel waarin het knoppeneiland van de klimaatregeling is ondergebracht loopt staat met het deel waar je onder meer de automaatpook vindt een stuk schuiner. We zien andere ventilatieroosters, een hoekiger overkapping van het digitale instrumentarium en een 'zwevende' middentunnel. De Range Rover Sport heeft een 13,1-inch gebogen infotainmentscherm en een 13,7-inch digitaal instrumentarium.
Natuurlijk is het in de Ranger Rover Sport een weelderige boel, met onder meer 22-voudig elektrisch verstelbare, verwarmbare en ventileerbare voorstoelen met geheugen- én massagefunctie. Achterin heb je overigens 3,1 centimeter beenruimte dan in het uitgaande model en 2 centimeter extra knieruimte.

Range Rover Sport
Benzine, diesel en plug-ins
De Range Rover Sport komt met een arsenaal aan motoren naar Nederland. Land Rover levert de mild-hybride 3.0 zes-in-lijn dieselmotor in 249 pk, 300 pk en 350 pk sterke trim en biedt twee plug-in hybrides aan. Dat zijn benzineversies die luisteren naar de namen P440e en P510e. Het zijn allebei 3.0 zes-in-lijns, die achtereenvolgens 440 pk en 560 Nm en 510 pk en 560 Nm sterk zijn. In de P440e (topsnelheid: 225 km/h) stamp je in 5,8 tellen naar de 100 km/h, in de P510e heb je aan 5,4 tellen genoeg om die snelheid te bereiken en kun je blijven versnellen tot 242 km/h.
Beide plug-in hybride versies van de Range Rover Sport hebben een 38,2-kWh accu, waarvan 31,8 kWh daadwerkelijk te gebruiken is. De 2.735 kilo wegende P440e perst daar 114 kilometer uit, de P510e (2.810 kilo) schopt het tot een elektrische actieradius van 113 kilometer. Tot een snelheid van 140 km/h kun je volledig elektrisch rijden. Volladen kan met een laadvermogen van maximaal 50 kW. Trekken mogen ze beide en wel tot 3.000 kilo geremd (750 kilo geremd).
V8 en prijzen
In de Range Rover Sport maakt ook een machtige achtcilinder zijn opwachting. Het gaat om een 4.4 V8 van BMW met twee turbo's die 530 pk en 540 Nm opwekt. Deze P530 geheten motorvariant helpt de 2,5 ton zware Range Rover Sport in slechts 4,5 seconden aan de 100 km/h en beukt door tot de digitale teller op 250 km/h staat. De Range Rover Sport heeft de primeur van een standaard Dynamic Air-onderstel, dat luchtvering met instelbaar volume behelst. Vierwielsturing? Van de partij, hetzelfde geldt voor Dynamic Response Pro, Electronic Active Differential met Torque Vecoring by Braking dat allemaal is ondergebracht in het Stormer Handling Pack dat overigens standaard is op de P510e en P530.
Land Rover belooft ook de komst van een elektrisch model, dat in 2024 op de markt komt. Nog even wachten dus. Waar we niet op hoeven te wachten zijn de eerste prijzen. De vanafprijs van de Range Rover Sport is namelijk vastgesteld op €104.548. Voor dat bedrag krijg je de plug-in hybride Range Rover Sport P440e. Voor de 510 pk sterke plug-in hybride P510e tik je vooralsnog minimaal €147.380 al, al krijg je dan direct een speciale First Edition. Ook is de Range Rover Sport P530 - met V8 dus - als First Edition op de prijslijst gezet. Dat topmodel kost €198.466. Daarnaast hangt Land Rover al prijskaartjes aan de 300 pk sterke D300-dieselversie die minimaal €135.541 kost.
Uitgelicht aanbod

Land Rover Range Rover Sport 2.0 P400e HSE Dynamic | Leder | Panorama Dak | Meridian Audio | Head-up Display |
- 2019
- 95.610 km

Land Rover Range Rover Sport 2.0 P400e HSE | Leder | 21 Inch | Luchtvering | Navi | Meridian Audio | Panorama Dak |
- 2019
- 67.893 km

Land Rover Range Rover Sport D300 Dynamic SE | Rear Entertainment | Head Up | Panorama Dak | Soft Close | 23 Inch | Hot / Cold Climate Pack |
- 2023
- 10 km
Lees ook

Nieuwe Range Rover Sport gelekt

'Waarom zoveel Range Rovers in Nederland?' - AutoWeek Podcast

Nieuwe Range Rover: elektrisch en zevenzitter

Welke brandstof kies ik voor mijn volgende auto?

Alfa Romeo: 'Hoe moet ons nieuwe elektrische model heten?'

Parkeren in Tilburg: duur in het centrum
Lezersreacties (92) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.