Land Rover Range Rover Sport P400 MHEV HST (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Range Rover Sport P400 MHEV HST |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 13.000 km |
KM-stand laatst | 28.000 km |
Comfortabele auto met Engelse afwerking
- 28.000 km
Na een uitstapje van een maand met een GLC 63 S vond met name mijn vrouw dat er iets beschaafders moest komen ipv dat blèrding.
Ik had eerst mijn zinnen gezet op een nieuwe Defender met 6 cilinder benzinemotor maar die was niet makkelijk verkrijgbaar en een 4 cilinder met stekker zag ik niet zitten. In maart vorig jaar kwam deze Range Rover Sport te koop. Wij in campingoutfit naar Kimman, keurig ontvangen en eigenlijk vrij snel de koop gesloten. Standaard stond de auto in deze uitvoering op 21'' zwarte velgen. Deze 22'' velgen hadden ze nieuw op voorraad en vond ik veel mooier.
Ik rij nu bijna een jaar met de auto en als ik de balans opmaak kom ik tot deze conclusie:
+ Het uiterlijk. Ik blijf het nog steeds een mooie auto vinden. Ook de afwerking van binnen is netjes en zit goed in elkaar.
+ Stil, zelfs met 130 / 140 km/u op de snelweg.
+ Redelijk snel, motorgeluid bij langer doortrekken is geweldig.
+ Wegligging. Kan redelijk hard door de bochten (niet zoals de Benz of eerder de Tesla), harde wind op de snelweg geen last van, trekt wel iets in sporen. Komt denk ik door de grootte van de wielen.
+ Zitpositie is top! Stoelen zitten goed, ook achterin, goed uitzicht rondom.
+ Trekvermogen. We hebben een caravan van 2.000 kilo beladen, geen enkel probleem mee. De elektrische trekhaak is een uitkomst.
+ Luchtvering is zeer comfortabel. Drempels in de woonwijk voel je amper. Met caravan aankoppelen en rijden een uitkomst.
+ 360 camera. Afmetingen zijn goed in te schatten, parkeren gaat redelijk makkelijk. Wel oppassen in de wasstraat en krappe parkeergarages. Parkeersensoren vóór gaan niet automatisch aan onder een bepaalde snelheid (daardoor zat ik bijna een keer tegen een paaltje ).
+ Alleen maar positieve reacties. Regelmatig een duimpje omhoog op de snelweg of positief aangesproken worden op een parkeerterrein. Heb ik nog niet eerder gehad met een auto.
+/- Verbruik is 1 op 7, valt mij nog mee voor zo'n zware auto. Verbruik met caravan erachter was nagenoeg gelijk.
+/- Meridian geluidssysteem. Ik lees altijd erg positieve reviews over de kwaliteit van Meridian in Land Rovers. Ik ben er eerlijk gezegd niet heel erg van onder de indruk. Het klinkt redelijk, niet meer dan dat. Burmeister in de Mercedes en B&O in Audi's vind ik veel beter klinken.
- Multimediasysteem laat het vaak afweten en het opstarten van het systeem duurt lang. De verbinding met Apple Carplay wordt op een rit van 150 km een keer of 10 verbroken en is dan ook niet makkelijk weer te verbinden. Heel handig als er afslagen naderen. Is de auto 2 x voor terug geweest helaas zonder (blijvend) resultaat. Originele Apple kabels gebruikt, diverse softwareupdates op afstand, etc, etc, niets hielp. Draadloos is nog niet mogelijk bij Land Rover. Het originele navigatiesysteem heb ik 2 x gebruikt en is m.i. te traag. Bij de T-Cross van mijn vrouw was dit veel beter voor elkaar terwijl die auto ouder was en aanzienlijk goedkoper in aanschaf.
- Bij optrekken en afremmen zit er beweging in de voorstoelen. Is de auto 2 x voor terug geweest bij de dealer helaas zonder (blijvend) resultaat.
- Automaat met een ochtendhumeur. De overgangen van 1 naar 2 en van 2 naar 3 zijn duidelijk merkbaar. Bij kouder weer wat duidelijk dan bij warmer weer. Is de auto 2 x voor terug geweest bij de dealer helaas zonder (blijvend) resultaat.
- Als het heel koud is en je remt op de motor af vanaf 60 km/u is het net alsof je in de metro zit. Na een km of 10 is dat weg.
- Geen DAB aanwezig. Is ''vergeten'' te bestellen door de eerste eigenaar, kan er achteraf niet meer op, alleen d.m.v. een niet bij Land Rover leverbaar schimmig USB systeem met een dongel. Zonder dat wordt het binnenkort zelf zingen in de auto.
Al met al ben ik tot de conclusie gekomen dat dit niet mijn auto is en ook niet gaat worden. Ik snap dat er liefhebbers zijn voor deze auto's en dat deze 1ste wereldproblemen voor lief genomen worden maar ik ben er daar niet 1 van. Bij de dealer wordt alles keurig (voor korte termijn) opgelost maar dat kost me elke keer een hoop tijd en ergernis, dat ben ik nu zat.
Ik heb inmiddels een totaal andere auto gekocht. Voor het eerst een hagelnieuwe en toch weer een Duitser, komt in maart / april.
Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Land Rover Range Rover Sport P400e PHEV HSE Dynamic
- 2019
- 27.644 km

Land Rover Range Rover Sport 2.0 P400e HSE Dynamic
- 2018
- 123.962 km

Land Rover Range Rover Sport 3.0 V6 SC HSE Dynamic Black Pack 340Pk Automaat (PANORAMADAK, ALCANTARA HEMEL, MASSAGE, STOELKOELING/VERWARMING, APPLE CARPLAY, KOELKAST, LUCHTVERING, MERIDIAN AUDIO, 360 CAMERA, MEMORY SEATS, NIEUWSTAAT)
- 2018
- 114.223 km
Lees ook

Range Rover Sport SVR als Ultimate Edition

Audi Q7 vs. Range Rover Sport - Dubbeltest

Range Rover Sport P400e - Eerste rijtest

Land Rover Range Rover Sport - Achteruitkijkspiegel

Test: Lamborghini Urus vs. Range Rover Sport SVR
