Nieuwe Nissan Leaf: gladder dan ooit en dik 600 kilometer bereik
Tot 602 kilometer bereik
Ooit revolutionair, inmiddels sterk achterhaald: de Nissan Leaf. Maar dat is niet langer het geval. Maak kennis met de fonkelnieuwe Nissan Leaf. Die gooit het over een andere boeg dan zijn voorganger en gaat met Renault-hardware een nieuwe toekomst tegemoet.
Highlights Nissan Leaf
- Leaf is cross-over
- Tot ruim 600 kilometer elektrisch
- Nog dit jaar te koop
De Nissan Leaf is een heuse elektropionier. De eerste generatie Leaf werd in 2010 nipt na de Mitsubishi i-MiEV gepresenteerd en was dus een van de eerste in serie geproduceerde elektrische auto's. De oer-Leaf vond in 2017 opvolging in wat Nissan een nieuwe tweede generatie noemde, al borduurde dat model technisch voort op het in 2010 gepresenteerde origineel. Zo zijn grote delen van het plaatwerk uitwisselbaar en is de raampartij zelfs identiek. Nu is er een nieuwe Nissan Leaf en die is wel tot het kleinste moertje, boutje, stekkertje en snoertje nieuw.
Leaf is cross-over
De nieuwe Nissan Leaf doet veel dingen anders dan zijn voorgangers. Dat begint al bij zijn verpakking. De nieuwe Nissan Leaf is namelijk geen vijfdeurs hatchback meer, maar een cross-over met een sterk aflopende daklijn. Een compacte 'coupé-SUV' dus, om maar een controversiële omschrijving uit de kast te trekken. Voor zowel de basisvorm als het uiterlijk van zijn nieuwkomer Nissan zich overduidelijk laten inspireren door de Chill-Out Concept van 2021. De nieuwe Leaf heeft een front met daarin middels een ledstrip met elkaar verbonden koplampen. Aan weerszijden van de koplampen vinden we een gesegmenteerde verticale uitloper. Die leduitlopers zijn optisch aan elkaar geknoopt door een zwarte kunststof strook. In niets lijkt de Leaf van voren op die andere kakelverse elektrische Nissan, de Micra. Het front van de nieuwe Nissan Leaf doet ons enigszins denken aan dat van de Nissan N7, de elektrische sedan die in Europa niet te koop is.
Het uiterlijk van de nieuwe Nissan Leaf is duidelijk geïnspireerd op dat van deze Chill-Out Concept (2021).
De achterzijde van de Nissan Leaf is ook wat woorden waard. De daklijn loopt vloeiend over in een achterruit die op zijn beurt het visuele spel doorgeeft aan een zwart kunststof masker waar de achterlichten in zijn gehuisvest. In dat zwarte paneel treffen we de dieper gelegen achterlichten. Die zijn opgebouwd uit verticale en horizontale elementen die wat vorm betreft doen denken aan de segmenten in de led-verlichting aan de voorzijde. Tussen de achterlichten schrijft Nissan - tegenwoordig schijnbaar verplicht - de modelnaam uit. Andere opvallende zaken in het Leaf-ontwerp: de portieren van de handgrepen zijn aan de voorzijde in het plaatwerk verzonken. De handgrepen van de achterdeuren vind je in de C-stijl.
Afmetingen
De nieuwe Nissan Leaf troont net als de nieuwe Micra natuurlijk op een basis die je ook bij Renault vindt: het voorheen CMF-EV geheten AmpR Medium-platform. Dat tref je bij Nissan al onder de Ariya, wordt door Renault toegepast voor de Megane E-Tech Electric en Scenic E-Tech Electric en zit ook onder de Alpine A390. De wielbasis van de Nissan Leaf is met 2,69 meter op 5 mm na gelijk aan die van de Megane E-Tech Electric. Wel is de Nissan Leaf met zijn lengte van 4,35 een stuk langer dan die Renault. 15 centimeter, om precies te zijn.
Nissan Leaf: vanuit elke hoek heel anders dan je gewend bent.
Als we de nieuwe Leaf naast zijn voorganger zetten, zien we iets bijzonders. Het nieuwste model is namelijk niet groter, maar juist kleiner dan de auto die hij vervangt. De uitgaande Nissan leaf is 4,49 meter lang en heeft 2,70 meter tussen de voor- en achteras. De nieuwe Nissan Leaf is dus 14 (!) centimeter korter, maar wel 2 centimeter hoger en eenzelfde aantal centimeters breder. Toch lust de nieuwste Leaf-incarnatie meer. In de bagageruimte past namelijk 437 liter, 37 liter meer dan in zijn voorganger.
Tot 604 kilometer elektrisch
De nieuwe Nissan Leaf komt met twee aandrijflijnen beschikbaar. De minst potente van het stel heeft een 52 kWh accu en een 177 pk en 345 Nm sterke elektromotor. Die combinatie helpt de Leaf in 8,6 seconden aan een snelheid van 100 km/h en aan een bereik van 436 kilometer. Daarboven staat de Leaf met 75 kWh accu en 218 pk. Al in 7,5 tellen zoem je daarmee vanuit stilstand naar de 100 km/h. Relevanter is natuurlijk het bereik. Dat is met 602 kilometer flink. De Leaf met 75 kWh accu kan met 150 kW snelladen, met de variant met de kleinere accu moet je met 105 kW genoegen nemen. Ongeacht de gekozen aandrijflijn is de topsnelheid afgeregeld op 160 km/h. Wat vermogen betreft overtreft de nieuwe Leaf zijn voorganger niet, wat laadsnelheid en actieradius betreft wél.
Nissan Leaf
Het binnenste van de Nissan Leaf is niet overgenomen van een model van Renault. De auto heeft ook niet dezelfde werkplek als de grotere Nissan Ariya. Wél tref je in de auto een paneel aan met daarin zowel het digitale instrumentarium als het infotainmentscherm.
Afsluitend een cijfermatig Leaf-feitje: sinds de lancering van de eerste generatie in 2010 heeft Nissan er wereldwijd al meer dan 700.000 exemplaren van verkocht. Later dit jaar lopen de eerste exemplaren van de band in het Engelse Sunderland. Inderdaad: net als de vorige Leafs. Het blad valt dus niet ver van de boom.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf
