Nieuwe Mercedes-Benz CLA mag zich bewijzen in de sneeuw
Meerijden en meeglijden
De Mercedes-Benz CLA verschijnt in het nieuwe jaar en is er dan zowel met elektrische als met hybride aandrijving. Hier zien we de elektrische CLA alvast van dichtbij. Heel dichtbij zelfs, want AutoWeek kon al even meerijden in de sneeuw.
Mercedes-Benz deelt een reeks nieuwe foto's van de gloednieuwe Mercedes-Benz CLA. Als je heel goed kijkt, zie je misschien ergens nog een AutoWeek-redacteur staan. Op dezelfde plek, hoog in de bergen in Oostenrijk, kan AutoWeek al even meerijden in de nog stevig gecamoufleerde gloednieuwe Mercedes-Benz CLA. Meerijden ja, want achter het stuur zit Markus Kern, hoofd EV Powertrain Controls bij Mercedes-Benz.
We stappen aan boord van de volledig elektrische vierwielaangedreven versie met een 272 pk sterke elektromotor achterin en een 109 pk sterk exemplaar op de voorwielen. Die wordt door de bestuurder met vrijwel hetzelfde gemak de berg op gejaagd als hoe wij zelf even eerder met een G580 naar boven gingen, hier op de Timmelsjochpas. Net als bij de elektrische G-klasse speelt hier de razendsnelle koppelverdeling die mogelijk is bij een EV, de doorslaggevende rol. Kern kan met one pedal drive zelfs het stuur loslaten en snel en geheel zonder slippende wielen afremmen in de sneeuw zonder dat de auto daarbij van koers verandert. Kern: “Ik heb mijn voeten van de pedalen en de auto blijft zelf heel stabiel zijn pad volgen. De sensoren bij de wielen houden in de gaten dat ze niet slippen. Dat werkt heel precies, zelfs als we hier in de sneeuw de heuvel af gaan. Op hoge snelheid heb je daar ABS voor nodig, maar remmen op de hoogste recuperatiestand gaat veel stabieler.” Andersom werkt het ook: als hij het ‘gas’ intrapt, speert de nieuwe CLA zonder een momentje wielspin ervandoor in de sneeuw.
Op de hobbelige stukken op hoge snelheid pakt de vering het ook nog aardig op, al is de CLA hier wel wat uit zijn doen. Het is vergelijkbaar met hoe dat in een C-klasse aanvoelde. Wat dat betreft hoeft de CLA, die toch duidelijk lager in de markt staat, zich niet te schamen. In de hybride CLA zal het mogelijk alleen een slagje minder comfortabel worden. De CLA is immers in de basis als EV ontwikkeld en dat ga je volgens Kern merken bij de hybride versie. “Je hebt (vanwege de EV-versie, red.) wel meer gewicht om rekening mee te houden en daarom is de hybride CLA bijvoorbeeld wel wat stijver qua vering.”
Jammer genoeg kunnen we het zelf nog niet uitproberen, maar het is een kwestie van maanden dat daar verandering in komt. Dan is de sneeuw alleen wel weer weg, verwachten we. Van de nieuwe Mercedes-Benz CLA komt overigens ook een shooting brake én we hebben in Oostenrijk los kunnen peuteren dat je er straks tot ruim 1.500 kilo mee mag trekken. Bovendien lijkt de bij de conceptversie reeds beloofde 12 kWh per 100 km overeind te blijven als verbruik voor de efficiëntste productieversie. De Mercedes-Benz CLA moet straks met een volle accu tot ruim 750 km ver kunnen komen. Dat is de verwachte actieradius voor de Long Range-versie met achterwielaandrijving. Voor de vierwielaangedreven versie waar we in meereden rekent men op grofweg 700 km rijbereik.
In november gingen we al uitgebreid in op de techniek van de nieuwe Mercedes-Benz CLA, die op een fonkelnieuw platform staat. In AutoWeek 2 lees je meer over onze avonturen in de sneeuw met diverse andere modellen van Mercedes-Benz.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180 Business Edition | Camera | Led | 18 Inch |
- 2018
- 142.482 km

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 250 e Luxury Line | Panoramadak | Led | BLIS | Stoelverwarming | Widescreen | Camera | Elektr Achterklep | Ambient Light | Night Pakket
- 2023
- 15.451 km

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 AMG Designo Matt Sfeer
- 2021
- 75.451 km