Nieuwe Kia Soul is lefgozer
Derde generatie is de meest uitgesproken
Kia's Soul is altijd een lekker eigenwijs model geweest. Met deze zojuist in Los Angeles gepresenteerde derde generatie bewijzen de Koreanen dat ze de afgelopen jaren aan lef op designgebied helemaal niets zijn verloren. Sterker nog, deze derde generatie Soul is de meest eigenzinnige tot nu toe.
De Soul die momenteel nog in de Nederlandse showrooms staat, is sinds een aantal jaren puur en alleen als EV te krijgen. Althans, in Nederland. In overige delen van de wereld is die tweede generatie Soul wél nog met reguliere brandstofmotoren te krijgen. Kia heeft vanavond in Los Angeles de nieuwe derde generatie Soul gepresenteerd, direct in drie versies.
De derde generatie Soul is er als EV, als GT-Line en als X-Line. De eerste is een volledig elektrische variant, de tweede is de sportieve van het stel en de laatste is een variant die is volgehangen met zaken als zwarte kunststof wielkastranden en skidplates. De nieuwe Soul is 4,2 meter lang en daarmee is hij 5,6 centimeter langer dan zijn voorganger. De breedte en hoogte blijven met respectievelijk 1,8 en 1,6 meter identiek. Wel neemt de wielbasis toe en wel met 3 centimeter tot 2,6 meter. De bagageruimte van deze derde Soul meet een verre van misselijke 674 liter, bijna 142 liter meer dan die van de uitgaande Soul.
Excentriek
De Soul behoudt zijn hooggeplaatste achterlichtunits, al nemen ze voor het eerst in de Soul-geschiedenis een L-vorm aan. Dat betekent dat de verlichting aan de achterzijde nu ook een horizontaal deel kent. Misschien wel nog opvallender: de verlichting lijkt aan de bovenkant van de auto de lijn van het dak te volgen. De auto krijgt verder opmerkelijk platte verlichting aan de voorzijde, al plaatst Kia daaronder een vierkante unit, waarmee de verlichting in feite over twee verdiepingen is verdeeld
Stekkeren
Om maar met de EV te beginnen: deze krijgt een 64 kWh groot accupakket mee, een enorm verschil met het 27 kWh grote exemplaar dat in de huidige Soul EV ligt. De capaciteit van dat accupakket klinkt bekend, en dat heeft te maken met het feit dat Kia de aandrijflijn én het accupakket van de krachtigste versie van de elektrische Niro, de e-Niro, in de Soul EV legt. Dat betekent dat ook de Soul EV wordt aangedreven door een 204 pk en 395 Nm sterke elektromotor. Hoe ver de Soul daarmee komt, wil Kia nog niet kwijt. De e-Niro haalt met die aandrijflijn in elk geval een WLTP-actieradius van 485 kilometer. De klep op de neus biedt toegang tot een laadopening.
De Soul EV is in vier rijmodi te zetten: Eco, Comfort, Sport en Eco+. De Noord-Amerikaanse tak van Kia omschrijft een rijke standaarduitrusting, Zo zouden niet alleen de 17 inch grote lichtmetalen wielen, maar ook het 10,25 inch grote touchscreen dat bij het infotainmentsysteem hoort, een uitgebreid audiosysteem en een hele rits veiligheidssystemen standaard zijn. In dat laatste geval moet je denken aan zaken als Forward Collision Warning, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, adaptieve cruisecontrol, parkeersensoren en dodehoekdetectie.
GT-Line en X-Line
Mocht de Soul naar Nederland komen, dan zijn de van reguliere benzinemotoren voorziene GT-Line en X-Line niet aan ons besteed. De Noord-Amerikaanse klant kan ze wél bestellen en kan bij de GT-Line uit twee motoren kiezen: een 150 pk en 179 Nm sterke atmosferische 2.0-viercilinder en een geblazen 1.6 T-GDI die 204 pk en 264 Nm levert. De X-Line is alleen met de 2.0 leverbaar. De GT-Line heeft, in combinatie met de krachtigste motor, centraal geplaatste uitlaateindstukken, krachtiger remmen en een sportonderstel.
En Nederland?
Kia Nederland zegt nog niet met zekerheid te kunnen zeggen of ook de Nederlandse markt wordt verrijkt met deze vrolijke Koreaan. Mocht dat gebeuren, dan zal het wederom alleen om de volledig elektrische variant gaan.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Wim Brock kampeert het liefst met zijn A-Ford en Eccles-caravan

Italiaanse Aehra vindt Europese partner voor accu’s

Zo lang gingen deze zeven auto’s mee
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (74) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.