Nieuwe Jeep Compass: tot 650 kilometer elektrisch bereik op zijn Jeeps

Stellantis-vrucht

Jeep Compass
Jeep CompassJeep CompassJeep CompassJeep CompassJeep CompassJeep CompassJeep CompassJeep CompassJeep CompassJeep CompassJeep CompassJeep CompassJeep CompassJeep CompassJeep CompassJeep Compass

Stellantis heeft zijn STLA-hardware voortaan over een extra model uit te smeren. Maak kennis met de fonkelnieuwe Jeep Compass. Vorige week verschenen de eerste foto's van de nieuwe Compass al te vroeg online, ditmaal is hij daadwerkelijk onthuld.

Highlights nieuwe Jeep Compass

  • Groter en ruimer
  • Helemaal Stellantis
  • Mild-hybride, plug-in hybride én elektrisch

Na een dikke acht jaar is het voor de tweede generatie Jeep Compass tijd om het het zandpad te verruilen voor een automobiel avontuur achter de geraniums. De Jeep Compass zoals je die lang hebt gekend, maakt plaats voor een volledig nieuwe. Die is er net als zijn voorganger met mild-hybride en plug-in hybride aandrijflijnen. Een groot verschil: ditmaal is er ook een volledig elektrische Compass! Die brede keuze aan soorten aandrijflijnen heeft hij te danken aan zijn platform. Het nieuwe model is een typisch kind van Stellantis en dus staat ook deze naar Europese maatstaven middelgrote SUV op het STLA Medium-platform dat je inmiddels van een behoorlijke reeks modellen kent. Inderdaad: de Jeep Compass deelt het gros van zijn techniek met de Peugeot 3008 en 5008, Opel Grandland, Citroën C5 Aircross en DS N°8.

Jeep Compass

Jeep Compass.

Typisch Jeep

Zijn uiterlijk namen we eerder al met je door. Voor wie het gemist heeft: de nieuwe Compass is precies wat je van een Jeep in dit segment verwacht. Relatief veilig vormgegeven dus, maar wel doorspekt met een handjevol typische Jeep-designelementen. Van een grille met zeven verticale sleuven tot hoekige wielkasten en achterlichten met een lichtsignatuur die verwijst naar de bekende brandstof-jerrycans. Ook de Compass groeit bij zijn generatiewissel een slagje. De nieuwkomer strekt zich uit over een afstand van 4,55 meter en overtreft zijn voorganger daarmee in de lengte met maar liefst 15 centimeter. De wielbasis van de SUV is met een hetzelfde aantal centimeters toegenomen. Die extra centimeters resulteren in zo'n 6 centimeter meer beenruimte achterin én in 45 liter meer bagageruimte achterin. De Compass slikt volgens zijn scheppers voortaan 550 liter op. Onder de voorklep tref je een zogenoemde frunk die goed is voor 34 liter aan laadkabeltechnisch opberggenot.

Modderig

Kun je met de nieuwe Compass nog een beetje uit de voeten in het terrein? Volgens Jeep wel. De SUV heeft 20 centimeter bodemspeling en de bil- en neuspartij moeten af- en aanrijhoeken van achtereenvolgens 26 en 20 graden aankunnen. Ook moet de Compass door tot 47 centimeter diep water kunnen rijden. Selec-terrein - waarmee je de Compass in een voor verschillende soorten ondergrond geschikte rijmodus kunt instellen - is standaard. Vierwielaandrijving overigens niet. Dat is er bij de Avenger niet en ook de vorige Compass was standaard een voorwielaandrijver.

Jeep Compass

Jeep Compass.

Tot 650 kilometer elektrisch bereik

Over aandrijving gesproken: de Jeep Compass komt als 145 pk sterke mild-hybride en als 195 pk krachtige plug-in hybride. Daarnaast is er op de internationale menukaart te kiezen uit drie elektrische versies. Er komt een variant van 213 pk met 73-kWh accu en een 230 pk sterke versie met 97 kWh. Daarnaast is er een vierwielaangedreven variant met twee elektromotoren die het tot een systeemvermogen van 375 pk schopt. Die laatste aandrijflijn is binnen Stellantis voorbehouden aan Jeep. De variant met het grootste bereik is de 230 pk sterke versie met 97 kWh. Die schopt het tot een actieradius van 650 kilometer. De vierwielaangedreven Jeep Compass die '4xe' heet, heeft een rijbereik van 600 WLTP-kilometers. De 213 pk sterke smaak met 73 kWh aan elektrische longinhoud is goed voor 500 WLTP-kilometers. Voor de plug-in hybride variant mikken we op een elektrisch bereik van dik 80 kilometer.

De mild-hybride Jeep Compass en de 213 pk sterke elektrische variant zijn al als First Edition te bestellen. Ze kosten beide €44.995.

Uitgebreide prijzen uitgebreide specificaties voor de Nederlandse markt, volgen spoedig.

 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (97)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.