Nieuwe Honda Passport: een stuk avontuurlijker dan de CR-V

Ruiger en hoekiger

Honda Passport
Honda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda PassportHonda Passport

In de markt voor een SUV van Honda die groter is dan de CR-V? Dan heb je pech: in Europa heeft de Honda CR-V namelijk geen groter alternatief, maar in de Verenigde Staten wel. Meerdere zelfs. Een daarvan is de Passport en het is die Honda Passport die nu volledig is vernieuwd.

Ook vandaag kijken we over de grens om te zien welke automobiele waren daar allemaal te koop zijn. We eindigen in de Verenigde Staten, waar een nieuwe generatie van de Honda Passport  verscheen. De modelnaam Passport ken je wellicht wel als Honda's variant van de in Europa als Opel Frontera bekende Isuzu MU. Lang heeft Honda het zonder Passport moeten doen, maar eind 2018 keerde de modelnaam eindelijk terug bij het merk. De uitgaande Honda Passport is met zijn wagenlengte van 4,84 meter zo'n 14 centimeter langer dan de CR-V, maar is niet eens Honda's grootste SUV. De inmiddels zo'n zes jaar oude Passport die spoedig van de Amerikaanse markt verdwijnt, is kort door de bocht gezegd de kortere versie van de nog grotere Pilot. De Honda Pilot werd in 2022 volledig vernieuwd en wisselde zijn sterk afgeronde koets om voor een veel hoekiger exemplaar. Nu is het de beurt aan de Passport om zijn ronde vormen van zich af te schudden. Dit is de splinternieuwe.

 

De nieuwe Honda Passport is net als het model dat hij vervangt 4,84 meter lang. Dat maakt ook het nieuwe model dus 14 centimeter langer dan de CR-V, maar ook 24 centimeter korter dan grote broer Pilot. Die Pilot is niet zomaar zo lang: hij heeft een derde zitrij en biedt daarmee plaats aan tot zeven inzittenden. De wielbasis van de nieuwe Passport is echter identiek aan die van de Pilot. Het is in theorie dan ook opnieuw een kortere versie van dat model. De nieuwe Honda Passport is niet alleen een maatje groter dan de hier bekende CR-V, hij is ook een stuk ruiger om te zien. Sterker nog, Honda noemt de Passport zijn 'meest offroadwaardige' SUV ooit.

Net als de vorige Passport heeft het nieuwe model een 3.5-V6. Ditmaal schopt die machine het tot 289 pk en 355 Nm. Die zescilinder stuurt zijn krachten via een tientraps automaat naar alle vier de wielen. Dat belooft de SUV ook nog eens vrij efficiënt te doen. Honda's torque vectoring-systeem i-VTM4 is namelijk standaard. Honda geeft hoog op van het extra sterke onderstel van de SUV met de nieuwe multilink-achterwielophanging. De bodemvrijheid bedraagt 21 centimeter en de aan- en afrijhoeken zijn groter dan bij het vorige model. Honda levert de Passport in drie uitvoeringen, waaronder TrailSport en TrailSport Elite geheten uitvoeringen die af fabriek op all-terrainbanden staan.

In Nederland komt de Passport uiteraard niet op de markt. Is dat een gemis?

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.