Honda Passport volgt opruigtrend
Extra stoppels
De Honda Passport is een SUV die we in Nederland en zelfs in Europa helemaal niet kennen. Het model ondergaat enkele jaren na de introductie van de huidige generatie een facelift. Het is interessant te zien hoe ook de Passport keurig meedoet met de opruigtrend die in SUV-land aan volgers wint.
Met hun relatief hoge bodemspeling en vaak wat bonkige voorkomen hebben SUV's over het algemeen al een avontuurlijker uitstraling dan conventionele hatchbacks of stationwagons. De laatste tijd lijkt dat voor de consument niet voldoende te zijn. Althans, als we de autofabrikanten mogen geloven. Diverse SUV's kregen onlangs een extra ruig ogende uitvoering, met aangezette wielkasten, een grotere bodemspeling en een extra dosis zwart kunststof. Ford gaf de Explorer een Timberline uitvoering, Subaru bedacht een Wilderness-variant voor de Outback en ook de Forester ontkwam niet aan een outfit met bergschoenen. Honda kan niet achterblijven en gaat op avontuur met de Passport.
Honda Passport
De Passport is een SUV die in Nederland niet wordt geleverd. In feite moet je de 4,84 meter lange auto zien als de grote broer van de hier wel bekende 4,6 meter lange CR-V. Honda heeft het geruime tijd zonder Passport moeten doen, maar bracht de modelnaam in 2018 terug voor een model dat zijn techniek deelde met de grotere Pilot, maar dan zonder derde zitrij. Oud is de huidige Passport dus zeker niet, maar Honda voert nu een facelift op het model dat de toevoeging TrailSport kreeg.
Dat Honda hoog inzet op die TrailSport-uitvoering, blijkt wel uit het feit dat het merk geen enkele afbeelding vrijgeeft van de reguliere versies. Denk conventioneler vormgegeven bumpers onder het model dat je op deze foto's ziet en je bent waarschijnlijk al een heel eind. De vernieuwde Passport heeft in ieder geval een grotere en meer rechthoekige grille, met aan de bovenkant net als voorheen een zwarte kunststof strip. Die loopt nabij de koplampen iets omlaag om vervolgens de iets grotere koplampen in te duiken. Ook de motorkap is anders van vorm evenals de voorschermen.
Honda Passport
De TrailSport-uitvoering die je op deze foto's ziet, onderscheidt zich onder meer met de invulling van de grille, zijn bumperwerk en zilverkleurige skidplates van de reguliere types. De Passport TrailSport krijgt daarbij een met 1 centimeter vergrote spoorbreedte voor en achter en heeft standaard offroadwaardige banden. Honda geeft al aan dat het de TrailSport de komende jaren meer extraatjes toebedeelt, zoals heftigere offroadbanden en een onderstel met langere veerwegen. Ongeacht de gekozen versie heeft de Passport een 3,5-liter V6 onder de kap die 280 pk en 355 Nm via een negentraps automaat over de wielen verdeelt. Er zijn voor- en vierwielaangedreven varianten te bestellen.
Vorig jaar verkocht Honda in de Verenigde Staten een kleine 40.000 Passports. Dat waren er zo'n tien procent meer dan in het jaar ervoor, maar van grote broer Pilot verkoopt Honda jaarlijks het drievoudige aantal en de CR-V was er in 2020 goed voor 333.500 verkochte exemplaren. De Passport geldt als concurrent van de Subaru Forester en Chevrolet Blazer.