Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur
Bekend maar strak
Honda parkeert volgend jaar onder andere een volledig nieuwe CR-V in zijn showrooms. AutoWeek heeft je die SUV ruimschoots voor zijn onthulling al eens laten zien. Nu weten we ook hoe het binnenste van de nieuwe CR-V is vormgegeven.
Honda is langzaam maar zeker begonnen met het opwarmen voor de komst van de geheel nieuwe zesde generatie van de CR-V. Onlangs liet Honda details van de voor- en achterzijde van de nieuwe SUV zien en nu gunt de Amerikaanse tak van het merk ons een blik op de werkplek. Het ontwerp van het interieur is bepaald geen verrassing. Waarom niet?

Interieur Honda Civic e:HEV
Het dashboard dat Honda in de nieuwe CR-V perst is namelijk vrijwel identiek aan dat van de Civic, dat in iets aangepaste vorm ook in een tweede nieuwe SUV van Honda komt: de Z-RV. De cockpit van de nieuwe CR-V lijkt zelfs nog iets meer op die van de Civic. Dat komt doordat de verstelknopjes van de ventilatieroosters in de CR-V net als in de Civic rond zijn. Wel geeft Honda de CR-V een iets meer eigen middentunnel en andere deurpanelen.

Interieur Honda ZR-V (in de Verenigde Staten HR-V geheten)
De CR-V op deze foto's heeft een reguliere automaathendel in de middentunnel. In Europa heeft de Civic hier geen keuzeknuppel, maar druktoetsen om de transmissie mee te bedienen. Dat heeft met de aandrijflijn te maken. De Civic is in Europa namelijk altijd uitgerust met de hybride e:HEV-aandrijflijn en daar horen dergelijke druktoetsen klaarblijkelijk bij. De nieuwe Civic is er elders in de wereld ook met conventionele aandrijflijnen. Deze reguliere benzineversies zijn ook met automaat verkrijgbaar en hebben dan - net als de nieuwe CR-V op deze foto's dus - gewoon een keuzehendel voor de automaat. De nieuwe CR-V komt alleen met (plug-in) hybride aandrijflijnen naar Nederland en dus moet je de vormgeving en indeling van de middentunnel van de Civic voorlopig maar inbeelden in de CR-V.
Eerder kon AutoWeek je de nieuwe CR-V al - helaas in een eenvoudige uitvoering - al uitgebreid laten zien. Toen wisten we ook de afmetingen op te duiken. De nieuwe CR-V wordt 4,7 meter lang en groeit daarmee 10 centimeter ten opzichte van het huidige model. De wielbasis neemt met 4 centimeter toe tot 2,7 meter. Al die extra centimeters kan de nieuwe CR-V overigens goed gebruiken. Volgend jaar brengt Honda namelijk niet alleen de nieuwe CR-V, maar ook een geheel nieuwe SUV naar ons land in de vorm van de ZR-V. Die ZR-V is 4,57 meter lang en heeft 2,66 meter tussen de voor- en achteras. Het maakt die ZR-V slechts 3 centimeter korter dan de huidige CR-V. Doordat de nieuwe CR-V een maatje groeit, is de hieärchie in Honda's SUV-aanbod weer hersteld.