Nieuwe elektrische MG Windsor: ook dit is stiekem helemaal geen MG
'Morris Garage'
MG heeft een uitgebreid portfolio vol modellen die eigenlijk helemaal geen MG zijn. Aan dat bonte gezelschap voegt zich nu de MG Windsor. Hij is helemaal elektrisch en is net als het merk zelf helemaal Chinees, maar een MG is het niet. Maakt dat uit? Welnee: de MG Windsor belooft ontzettend praktisch te zijn en dat maakt het wellicht jammer dat er geen plannen zijn om hem naar Europa te halen.
Niet elke MG die je in Nederland kunt kopen is een échte MG. We hebben het dan niet over het wel of niet aanwezig zijn van een link met het originele MG, maar over de oorsprong van de modellen. Zo is de MG 5 in Europa bijvoorbeeld een ver-MG-de stationwagon op basis van de Roewe i5. En de MG Marvel R? Ook dat is feitelijk een Roewe. Roewe is net als MG een van de merken van het Chinese SAIC Motor en dus is het niet zo gek dat er onderling modellen uitgewisseld worden. MG verkoopt internationaal echter ook heel wat modellen van merken die niet volledig van SAIC zijn, waar het vervolgens zijn eigen en soms uiterst dunne designsausje over uitgiet. Zo is deze in India verkochte minuscule elektrische MG Comet EV niets meer dan een Wuling Air EV en is deze eveneens in India gevoerde MG Hector in feite een Baojun 530. Aan dat rijtje adoptiemodellen voegt zich nu deze MG Windsor.
Morris Garage, maar de Windsor is natuurlijk geen echte MG...
Net als de genoemde Comet EV en Hector is de MG Windsor eveneens voor de Indiase markt bestemd. Ook voor dit model haakt MG een bekende partij aan. De Windsor is immers een Baojun Yunduo. Dat MG voor een model van Baojun kiest, is niet heel verwonderlijk. Dat is - net als Wuling - een merk dat tot stand is gekomen uit een joint-venture tussen General Motors, automerk Wuling en MG's moederbedrijf SAIC. Net als bij de genoemde Comet EV heeft MG ook weinig moeite genomen om te Yunduo om te toveren tot MG. 99 procent van het exterieur van de Baojun is dan ook ongewijzigd. Het grootste verschil tref je aan de voorzijde. Daar heeft MG een zwart paneel tussen de koplampen geplakt waarop Morris Garages staat uitgeschreven. Verder vinden we de kunststof plaksels terug rond de led-dagrijverlichting hoger in het front, op de portieren en op de voorklep. Het zwarte kunststof moet op de voorklep de indruk wekken als koelopening te fungeren, maar dat doet het uiteraard niet.
Een slim model is de MG Windsor in ieder geval. Hij is op een haar na 4,3 meter lang en heeft een wielbasis van 2,7 meter. Daarmee is de ruimtelijke hatchback een maatje groter dan de Honda Jazz, waar hij ons wat basisconcept betreft ietwat aan doet denken. De Windsor heeft een 136 pk en 200 Nm sterke elektromotor en heeft een 38-kWh accu die het model een MIDC-bereik - dus geen WLTP- van 331 kilometer moet opleveren.
MG Windsor
De basisversie zit wat veiligheidssystemen betreft al prima in zijn spullen en heeft onder meer een 10-inch infotainmentscherm dat draadloze Apple CarPlay- en Android Auto-connectiviteit biedt. Daarboven staan uitvoeringen met niet alleen een 15,6-inch infotainmentscherm en 18-inch lichtmetaal, maar ook met een 360-graden-camera, in de portieren verzonken handgrepen, zesvoudig elektrisch verstelbare en ventileerbare stoelen en een panoramadak.
Naar Nederland komt de vrij slimme MG niet. Zou je het toch een welkome aanvulling vinden op het Nederlandse aanbod? Waarom wel, of waarom niet?
PRIVATE LEASE MG
Had je deze auto's al gezien?

MG Marvel R Luxury | Panoramadak | Leder | Sfeerverlichting | Stoelventilatie + verwarming | 360 Camera | Navi |
- 2023
- 22.052 km

MG 5 Electric Long Range Luxury 61 kWh MG 5 Long Range Luxury 61 kWh 360 camera | Leatherette bekleding | ACC | Apple Carplay | Android Auto | MG I-Smart
- 2023
- 13.570 km

MG Overige 1.5 Hybrid+ Luxury | Super Saturday 21 Juni | Super Voordeel – OP = OP - 7 jaar garantie – Rijklaar – Boek je afspraak
- 2025
- 8 km