Nieuwe BMW M5 rolt plug-in hybride spieren op de Ring
Rondstekkeren
BMW trekt in 2023 het doek van de nieuwe generatie 5-serie. Die krijgt ongetwijfeld een stel plug-in hybride aandrijflijnen en voor de pk-adepten heeft BMW een nieuwe M5 in de ontwikkelingskamers staan. Ook dat wordt een plug-in hybride. Juist die met elektrokracht bedeelde M5 is op deze verse set foto's op de Nürburgring-Nordschleife in actie te zien.
Met de XM presenteerde BMW zijn eerste plug-in hybride M-model, maar dat zal zeker niet de laatste zijn. De M5 krijgt eveneens een plug-in hybride aandrijflijn. BMW moet eigenlijk wel. De sportieve topversie van de C-klasse - die een trede lager op de statusladder opereert - stampt er dankzij een plug-in hybride aandrijflijn tegenwoordig 680 pk en 1.020 Nm uit. Een wereld van verschil met de huidige M5 die het in zijn krachtigste vorm tot 635 pk schopt.
Het is niet ondenkbaar dat de nieuwe BMW M5 dezelfde aandrijflijn als de XM krijgt. De XM heeft een 489-pk 4.4 V8 die dankzij een elektromotor van 197 pk goed is voor een systeemvermogen van 653 pk en 800 Nm. Van de XM komt in 2023 nog een extra potente Label Red-smaak die dankzij een 585-pk achtcilinder en de bijna 200 pk aan elektrokracht 748 pk en 1.000 Nm opwekt.
Hoe we zeker weten dat de BMW M5 op deze foto's een plug-in hybride is? In de eerste plaats geeft dit testexemplaar dat weg met de Electrified Vechicle-sticker op het voorportier. Daarnaast heeft de M5 op zijn linker voorscherm een laadklep, wat wijst op een plug-in hybride aandrijflijn. De nieuwe BMW 5-serie staat voor volgend jaar gepland, de jongste M5 volgt iets later.