‘Nieuwe auto onbetaalbaar voor twee derde Nederlanders’
Prijsstijging nieuwe auto's groter dan occasions
Even een open deur intrappen: nieuwe auto’s zijn duur. Het gevoel dat de meeste Nederlanders absoluut geen nieuwe auto kunnen betalen, wordt gestaafd door een nieuw onderzoek van Autotrack.
Volgens dat onderzoek is een nieuwe auto voor twee derde van de Nederlanders simpelweg geen optie. AutoTrack preekt als occasionsite weliswaar enigszins voor eigen parochie, maar wijst er fijntjes op dat nieuwe auto’s de laatste tijd sneller in waarde zijn gestegen dan occasions. In twee jaar tijd zou de gemiddelde nieuwprijs met €5.000 zijn gestegen, terwijl occasions gemiddeld ‘maar’ €1.500 duurder werden. De gemiddelde prijs voor een nieuwe auto ligt nu op €48.000, terwijl een tweedehands in Nederland voor gemiddeld €24.000 van de hand gaat. Tim Roks van AutoTrack ziet daarmee nog een nadeel van de aankoop van een nieuwe auto: je weet van tevoren dat die veel harder in waarde gaat dalen.
Dat veruit de meeste Nederlanders voor een occasion kiezen als er een andere auto moet komen, blijkt ook uit de verkoopcijfers. In 2023 werden er 1,3 miljoen occasions verkocht, terwijl er in hetzelfde jaar ‘maar’ 370.000 nieuwe auto’s op kenteken gingen. Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) is grofweg de helft daarvan zakelijke lease. In 14 procent van het totale aantal registraties gaat het om private lease.
Lees ook

Deze Suzuki Swift kan nog heel wat jaren mee - Liefhebber gezocht

Bij dit jaarkilometrage ligt bij een auto als de Volkswagen Polo het omslagpunt voor een diesel

Vooral elektrische auto's die terugkomen uit de lease krijgen tweede leven als lease occasion

Op het hoogtepunt van de crossmanie moest zelfs 'Golf 65 Plus' stoer doen: Volkswagen CrossGolf
