Nieuwe Audi Q3 moet achterstand inlopen – Vooruitblik

Op X1-jacht

Audi Q3 (Illustratie: Larson)
AutoWeek 1 2024
AutoWeek 1 2024

Je leest het in AutoWeek 1 2024

Het segment van de compacte SUV’s is voor premiumfabrikanten erg aantrekkelijk. Deze auto’s zijn in Europa erg in trek en brengen flink wat geld in het laatje, maar dat geldt voor de BMW X1 de laatste tijd wel meer dan voor de Audi Q3. Dat moet anders en dus komt Audi met de derde generatie van de Q3.

Highlights

  • De laatste Q3 met verbrandingsmotoren
  • Als plug-in, maar niet als EV
  • Ook weer als Sportback

Ook wij kunnen niet precies zien hoeveel geld een autofabrikant op één bepaald model verdient, maar reken er maar op dat er bij compacte premium-SUV’s als de Audi Q3 bovengemiddeld veel marge wordt gemaakt. Technisch zijn dit soort auto’s immers vaak verwant aan compactere modellen – de Q3 aan de A3 en dus ook de Volkswagen Golf – maar door de combinatie van een premium-badge en een hoge SUV-koets kan zo’n merk er ineens véél meer voor vragen. Met wat opties is €60.000 of zelfs €70.000 voor zo’n auto in Nederland bepaald geen uitzondering, zelfs als het gaat om een bpm-vriendelijke plug-in hybride. Wat dat betreft is zo’n kleinere SUV in de praktijk vaak een alternatief voor een grotere sedan of stationwagon: een Mercedes GLA koop je grofweg voor C-klasse-geld, een BMW X1 is qua prijs vergelijkbaar met een leuke 3-serie en in de Audi-showroom staan mensen wellicht te twijfelen tussen een A4 en een Q3.

Dat doen ze sinds 2011, want toen diende de eerste Q3 zich aan. Daarmee was Audi later op dit feestje dan BMW, maar eerder dan Mercedes. De tweede generatie van de Q3 verscheen in 2018 en dus is het binnenkort de beurt aan generatie drie. Dat deze Audi zonder naamswijziging een volgende generatie in gaat, dankt hij aan het feit dat een 3 een oneven getal is. Audi reserveert die niet-deelbare nummers vanaf nu namelijk voor auto’s met verbrandingsmotoren, terwijl de even getallen louter voor EV’s zijn bedoeld. De SUV’s in deze klasse geven dus eigenlijk het goede voorbeeld, want naast de Q3 levert Audi alweer jaren de min of meer even grote Q4 e-tron als elektrisch alternatief. Die situatie blijft intact als de nieuwe Q3 zich aandient. De Q3 wordt dus geen EV (daarvoor is en blijft er de Q4) en is naar verwachting de laatste in zijn soort, voordat ook bij Audi alles elektrisch zal zijn.

Audi Q3 (Illustratie: Larson)

Iets speelser

Wat betreft het design hoeven we uiteraard geen al te grote schokken te verwachten – het is een Audi – maar toch verandert er wel het een en ander. Zo voegt ook Audi zich in de groeiende rij met merken die de verlichting aan de voorzijde uitsmeert over twee lagen. De eigenlijke koplampen zijn lager geplaatst dan de dagrijlichten, die door hun positie net naast de grille visueel wel als ‘koplampen’ fungeren. Voor de flanken kiest Audi voor een wat speelsere uitvoering van de raamstijlen dan op de wel érg zakelijke huidige Q3, die in alles oogt als een kleine Q5. Bij de nieuwe auto verwachten we een raamlijst die het dak optisch scheidt van de rest van de auto en daarbij ook de dikke achterste raamstijl aan de bovenzijde doorkruist, om zich vervolgens bij de achterruit te voegen. Op die manier ontstaat ook meteen een mooi canvas voor een tweekleurige carrosserie, die als optie ongetwijfeld leverbaar wordt. Wellicht hoopt Audi met deze iets minder brave vormgeving wat Q2-kopers naar de Q3 te trekken, want de compacte Q2 zal binnenkort verdwijnen en krijgt naar verwachting geen opvolger. Als een soort tweede alternatief komt er binnen de Volkswagen Group ook nog een geheel nieuwe SUV aan: de Cupra Terramar. Die is niet alleen qua formaat goed vergelijkbaar met de nieuwe Q3, maar deelt er wellicht ook de nodige zichtbare onderdelen mee.

Sportback

De achterlichtpartij van de nieuwe Q3 bestaat uit de zeker bij een Audi bijna verplichte lichtbalk, maar dan wel met een twist. Deze balk kent namelijk niet alleen dikkere stukken aan weerzijden, zoals bij de (Q8) E-tron, maar heeft ook aan de onderzijde flinke uitlopers. Wie de hier voorgestelde vorm te praktisch vindt, kan straks natuurlijk ook weer kiezen voor een Sportback-variant. Of ook de markante RS Q3 een toekomst heeft, valt nog te bezien. In dit segment is een razendsnelle topversie niet vanzelfsprekend (Mercedes doet het ook) en de 2,5-liter vijfcilinder uit de huidige én vorige RS Q3 gaat nu al verrassend lang mee. Audi kiest voor de reguliere versies natuurlijk wel voor een hoge mate van elektrificatie, in de vorm van plug-in hybride benzinemotoren en één of meerdere plug-in hybrides. Ten opzichte van de huidige generatie krijgen die er wat elektrisch bereik bij, want de ontwikkelingen gaan snel in dit deel van de markt. We rekenen erop dat de nieuwe Audi Q3 in de loop van 2024 wordt onthuld. Nee, niet per se in Q3, al zou dat natuurlijk wel passend zijn.

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (95)

    Reageren

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.