Nederlandse verkoop: EV verslaat voor het eerst diesel

29.811 tegen 26.558

Dubbeltest BMW 330i - Tesla Model 3

De gedetailleerde verkoopcijfers van de eerste negen maanden van dit jaar laten een unieke trend zien: EV’s zijn voor het eerst meer in trek dan diesels. Is het einde voor de zelfontbrander dan echt in zicht?

Volgens onafhankelijk kenniscentrum van de Nederlandse automotive sector Aumacon zijn er in de eerste negen maanden van dit jaar 331.267 auto’s verkocht. Het aandeel van benzine-auto’s is overduidelijk het grootst. Met bijna 249.000 auto’s op deze brandstof gaat deze ruimschoots aan kop. De tweede plek wordt door een bijzonder segment gevuld. Namelijk het segment van de volledig elektrische aandrijflijn. 29.811 Nederlanders gingen aan de haal met een nieuwe EV.

Daarmee zijn de gestekkerde auto’s voor het eerste populairder dan diesels! Die staan namelijk op de derde plaats met 26.558 verkochte auto’s. Opvallend genoeg is die podiumplek voor de diesels zelfs niet zeker voor de rest van het jaar, want deels elektrische aangedreven auto’s winnen sterk aan populariteit. De hybride aandrijflijnen is goed voor 25.505 verkochte auto’s. Lpg, cng en waterstof volgen met achtereenvolgens 482, 161 en 104 verkochte personenauto's.

De kaarten waren vorig jaar nog heel anders geschud. Toen stond de verkoopteller op 359.317 auto’s. Wat gelijk blijft is dat de meeste Nederlanders in 2018 ook voor een nieuwe benzineauto kozen (274.783). De diesel was destijds echter nog flink populairder met 48.544 auto’s. Hybride aangedreven auto’s volgen met 21.076 stuks en daarna komen pas de EV’s om de hoek kijken met 13.107 stuks. Ook cng en lpg waren in 2018 meer in trek met respectievelijk 968 en 829 nieuw verkochte auto’s.

Lezersreacties (155)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.