'Nederlanders verkiezen E5-benzine boven E10'
Premiumbenzine in trek
Nederlanders laten de relatief nieuwe E10-benzine meer in de pomp zitten, terwijl de de verkoop van E5 juist stijgt. Dat blijkt uit cijfers van MultiTankcard.
Met de introductie van E10, de benzine waar tot tien procent bio-ethanol aan toegevoegd is, doemden er diverse verhalen op over potentiële motorschade bij oudere auto's. Daarbij was er - zeker in het begin - nog wat verwarring over welke auto's er nou wel tegen moeten kunnen en welke niet. Het lijkt erop dat een aanzienlijk deel van Nederland liever het zekere voor het onzekere neemt en gewoon het duurdere E5 tankt. Het voormalige Euro 98 dus.
Patrick Roozeman, directeur van MultiTankcard, meldt aan De Telegraaf dat er onder zijn klantenbestand een duidelijk verschil tussen de twee benzinesoorten te zien is. "Tussen augustus 2019 en augustus 2020 steeg het verkoopvolume van deze brandstof (E5, red.) namelijk met maar liefst twintig procent, terwijl over diezelfde periode de verkoop van E10 met vijf procent juist licht daalde."
E10 moet beter voor het milieu zijn, aangezien de bio-ethanol afkomstig is van gewassen en er zodoende minder fossiele brandstof nodig is. Daarbij moet ook de CO2-uitstoot van de auto er lager mee uitvallen dan bij het oude Euro 95. Het lijkt er volgens Ewout Klok van Beta, de vereniging van onafhankelijke pomphouders, echter op dat men liever kiest voor de zekerheid van behoud van eigen materiaal dan voor een goedkopere brandstof (dan E5) die beter zou zijn voor het milieu. "Je ziet dat mensen het zekere voor het onzekere nemen (...)", aldus Klok. Een ander veelgehoord voordeel van E5 is dat auto's er veelal zuiniger op rijden. Dat verschil zou soms genoeg zijn om de meerprijs ervan te rechtvaardigen.