Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Nederland en België bundelen krachten UPDATE

Tellerfraude samen te lijf

36
Nederland en België bundelen krachten UPDATE
  • Frank Jacobs
  • Nieuws
19 oktober 2016 om 11:22
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Kilometertellerfraude is nog steeds een rotte plek in de handel in gebruikte auto's. Met name bij grensoverschrijdende handel is de kans op teruggedraaide tellers groot. Vandaag wordt in Brussel gepraat over internationale maatregelen.

Om het terugdraaien van kilometerstanden tegen te gaan wordt in ons land al sinds 1991 bijgehouden (Nationale Autopas, NAP) wat het verloop van de standen van auto's is. Het aantal invoermomenten is door de jaren heen gestegen en op steeds meer momenten is de invoer verplicht, waardoor het systeem inmiddels flink is verbeterd en vrijwel elke auto een NAP-historie heeft. Een auto waarvan de kilometerteller is teruggedraaid, vertoont een onlogisch verloop en krijgt 'rood licht' in de database. Auto's waarvan (een deel van) de historie ontbreekt, omdat ze in het buitenland op kenteken hebben gestaan, krijgen nu code oranje; ze hoeven niet te zijn teruggedraaid, maar het is evenmin uit te sluiten.

Sinds 2014 valt het bijhouden van de kilometerstanden onder de verantwoordelijkheid van de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) en sinds die tijd is het terugdraaien ook een strafbaar feit (daarvoor was alleen het bewust verhandelen van een teruggedraaide auto strafbaar). Hierdoor is het aandeel auto's met teruggedraaide teller in ons land geslonken van 5 naar 2 procent.

België kent eveneens een verplichte tellerregistratie en dat systeem is beter dan bij ons, vertelt Bovag-woordvoerder Paul de Waal: "Daar is het aantal auto's met teruggedraaide teller een paar tienden van procenten. Dat komt onder meer doordat België meer verplichte registratiemomenten kent, waaronder de verkoop tussen particulieren onderling." In schril contrast hiermee staat bijvoorbeeld Duitsland, weet De Waal: "Daar wordt vrijwel niets bijgehouden omtrent kilometerstanden."

Primair doel van het congres vandaag is de weg vrijmaken naar het uitwisselen van gegevens, waardoor beter inzicht in de problematiek wordt verworven. De Waal: "Het zal ook leads opleveren, zodat de bronnen van teruggedraaide tellers kunnen worden blootgelegd en aangepakt. Na verloop van tijd moeten het Belgische Car-Pass en onze RDW-gegevens worden gekoppeld, zodat een auto met logische historie die tussen beide landen wordt verhandeld, code groen kan behouden. En op langere termijn, wanneer de systemen goed gekoppeld zijn, moeten deze gegevens ook ter beschikking komen voor handelaren en particulieren."

UPDATE: Vanaf november kan de RDW keurmeester in het Belgische Car-Pass-systeem, waardoor eventuele onlogische tellerstanden bij import vanuit België aan het licht zullen komen. Dat geeft een particulier het recht de koop alsnog ongedaan te maken.

Lezersreacties (36) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Renault Mégane Estate - Dubbeltest

Peugeot 308 SW vs. Renault Mégane Estate - Dubbeltest

Tegenwoordig probeert een stationwagon als plug-in hybride je te verleiden. Op verschillende...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden