NATS Urus 86 beter in beeld
Knotsgekke beursinzending heeft gezelschap
In de eerste week van dit jaar deed het Japanse Nihon Automobile College (NATS) een schets uit de doeken van wat een ronduit krankzinnige combinatie van een Toyota GT 86 en een Lamborghini Urus zou moeten worden. Vandaag hebben we die opmerkelijke Japanner in beeld, en wat blijkt? Hij heeft vriendjes meegebracht.
NATS heeft de Urus 86, zoals de kruisbestuiving tussen Italiaans SUV-geweld en Japanse stuurkoning wordt genoemd, uit de doeken gedaan tijdens de Tokyo Auto Salon. Op een stel foto's van niet bepaald indrukwekkende kwaliteit die we van NATS' Facebookpagina hebben getrokken, is zichtbaar wat de studenten van de designschool van de gele mengelmoes hebben gebakken. We zien een GT86 die duidelijk hoger op zijn poten staat en die een wel heel uitbundige bodykit draagt die de coupé een SUV-achtig voorkomen moet geven. De achterkant is, zoals beloofd, opengewerkt en dat maakt van de GT86 een pick-up achtige. De voorkant doet denken aan die van de Lamborghini Urus. Eigenwijs is-ie zeker, maar of het allemaal goedgekeurd kan worden door de Commissie Esthetiek, wagen we te betwijfelen.
De Urus 86 is lang niet de enige showcreatie die NATS heeft meegebracht naar de beurs waar het allemaal draait om bodykits, bijzonder lichtmetaal en verlagingssetjes. NATS heeft zo te zien een niet helemaal originele AE86 meegenomen en ook heeft een Mitsubishi FTO het moeten ontgelden. Verder zien we een rood gevaarte dat ooit een Mazda RX-8 is geweest, een auto die natuurlijk is platgedrukt en van spoilers is voorzien, maar die - alsof dat nog niet genoeg is - ook nog eens is 'versierd' met een front dat blijkbaar geïnspireerd is op dat van actuele Mazda's als de 6 en CX-5. RX-Stance, doopt NATS de ietwat ongelukkige RX-8.
De koek is nog niet op, want net als veel tuners heeft NATS zich uitgeleefd op de nieuwe Suzuki Jimny. NATS brengt in de vorm van de Jimny Adventure een heftig opgehoogd exemplaar mee met een externe rolkooi, bijzondere portieren en werkelijk immense offroad-banden. Het kleine wit-rode roadstertje dat ogenschijnlijk moet doorgaan voor een eerste generatie Toyota MR2, is zo te zien in de basis helemaal geen Toyota. Het lijkt erop dat NATS een Honda Beat heeft vertimmerd. Dat neigt naar heiligschennis. De blauwe 'woody' station die NATS naar de Tokyo Auto Salon heeft gebracht, draagt de naam 'Coachline'. We hebben even moeten speuren welk model daar als basis voor heeft gediend, maar aan de vorm van de ruitpartij te zien is die auto zijn leven ooit begonnen als een Mazda Familia Van of als een Toyota Probox. In feite zijn dat dezelfde auto's.