AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Motorenkeuze bij Nissan Leaf
37
Volgend jaar is Nissan met de Leaf één van de eerste fabrikanten die een serieuze elektrische auto op de markt komt. Die komt in de loop van de tijd met verschillende motoren op de markt.
Wanneer Nissan volgend jaar in oktober op de markt komt met de elektrische Leaf, wordt die aangedreven door een lithium ion-batterij die een actieradius heeft van zo'n 160 kilometer. De sprint van 0 naar 100 km/u gaat in een seconde of tien en de topsnelheid ligt op 140 km/u.
Nissan denkt er over na om het elektromotorenaanbod in de toekomst uit te breiden, zodat kopers -net als bij reguliere auto's- kunnen kiezen voor een snellere uitvoering. Ook de actieradius zal een belangrijke upgrade zijn. Natuurlijk kost zo'n krachtigere motor extra geld; het accupakket is immers het duurste onderdeel van een elektrische auto.
Op het moment is de techniek nog niet zo ver dat autofabrikanten de capaciteit van lithium ion-batterijen volledig kunnen benutten. Nissan gebruikt zo ongeveer tweederde van de capaciteit van de accu van de Leaf. In de toekomst moet het mogelijk zijn de capaciteit beter te benutten, zodat een grotere actieradius mogelijk wordt. Daarnaast zullen er in de toekomst batterijen zijn die hun energie sneller kunnen lozen. Daarmee kan een elektrische auto sneller worden gemaakt.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Nissan
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (5D/CVT)
€ 547
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Nieuwe Nissan Leaf: gladder dan ooit en dik 600 kilometer bereik
Nieuws
Nieuwe Nissan Leaf: efficiënter dan vorige pioniers
Nieuws
Nieuwe Nissan Leaf in Europa gladder dan in Verenigde Staten
Nieuws
Dit is de nieuwe Nissan Leaf: revolutie voor EV-pionier
Nieuws