Moderne Mercedessen hebben standaard een ‘nep-panoramadak’

Bijzondere oplossing

Mercedes nep panoramadak
Mercedes nep panoramadakMercedes nep panoramadakMercedes nep panoramadakMercedes nep panoramadakMercedes nep panoramadakMercedes nep panoramadakMercedes nep panoramadak

Is het je wel eens opgevallen dat veel actuele Mercedes-modellen ergens in het dak een ogenschijnlijk nutteloze carrosserienaad hebben? Dit heeft alles te maken met Mercedes’ efficiënte, maar ongebruikelijke oplossing voor auto’s zonder panoramadak.

Panoramadaken, we schrijven er vaker over. De schrijver dezes heeft kennelijk een lichte fascinatie ontwikkeld voor die grote glasplaten die veel auto’s tegenwoordig in het dak hebben, en aangezien jij dit leest, is hij daar vast niet de enige in. Mercedes biedt zulke glazen daken uiteraard ook aan, waarbij die in de meeste gevallen nog open kunnen ook.

Vandaag richten we ons echter even op wat er gebeurt als je dat (meestal) optionele dak juist niet bestelt. Bij de C-klasse, E-klasse en CLE plakt Mercedes dan namelijk simpelweg een in carrosseriekleur gespoten plaat in het gat dat door het panoramadak wordt achtergelaten. De sporen van dat dak zijn dus nog gewoon zichtbaar, inclusief een onderbreking van de zwarte strips die normaal gesproken de voorruit en achterruit met elkaar zouden verbinden en een dikke, zichtbare carrosserienaad op enkele decimeters vóór de achterruit op de plek waar het panoramadak zou eindigen.

Mercedes nep panoramadak

Met name die carrosserienaad boven de achterruit is niet te missen.

Is dit erg? Eigenlijk niet, hoewel je deze oplossing wel zou kunnen ervaren als de blinde, ongebruikte ‘nep-knoppen’ die met name Duitse merken vroeger over de interieurs van karig uitgeruste auto’s uitstrooiden. Je ziet immers toch de sporen van wat er had kunnen zijn, als je maar had bijbetaald. Mercedes heeft hiermee bovendien echt een ongebruikelijke oplossing in handen. In feite wordt bij de genoemde modellen elke carrosserie dus afgeleverd met het gat voor het panoramadak, terwijl het bij andere merken eigenlijk steevast andersom is. De versie met het vaste dak is dan het uitgangspunt en heeft één grote, ononderbroken dakplaat, die voor de variant mét panoramadak wordt aangepast.

En wat heb je precies aan deze wetenschap? Helemaal niets natuurlijk, hoewel het wel een reden kan zijn om de C-klasse voor je in de file straks even extra goed te bestuderen.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz EQA 250+ Business Solution
€ 705
 

Lezersreacties (94)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.