AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Mitsubishi i MiEV voor Europa
27
Mitsubishi brengt in 2010 de volledig elektrische i MiEV op de markt in Europa. Het model voor onze markt, verschilt iets van de Japanse versie. Een prototype er van, staat op de autobeurs in Genève.
Mitsubishi is één van de pioniers op het gebied van elektrische auto's. Volgend jaar komen ze met de volledig elektrische iMiEV op de markt. Die krijgt ook een Peugeot-variant. De Europese versie van de i heeft een wat ruimere spoorbreedte dan de Japanse variant. Vooraan komt er 9,5 centimeter bij en achteraan 13,5 centimeter. De breedte van de auto neemt toe tot 1,52 meter. De Japanse i is 1,48 meter breed.
De wielbasis van de 3,45 meter lange i is 2,55 meter. De elektromotor, het accupakket, de omvormer en alle andere elektrotechniek is vlak voor de achterwielen op de bodemplaat geplaatst. Ook de aandrijving van de i MiEV zit op de achterwielen. Volgens Mitsubishi levert dat een laag zwaartepunt op en dat is goed voor het weggedrag. De i MiEV legt 1.080 kilo op de schaal en de elektromotor levert een vermogen van 47 kW en een maximale trekkracht van 180 Nm.