Minister: 'Discussie over 130 km/h pas weer mogelijk bij genoeg EV's'

Pas in 2030 misschien weer terug?

130 km/h bord (foto ANP)

De verlaging van de maximumsnelheid op autosnelwegen naar 100 km/h wordt voorlopig niet teruggedraaid. Dat blijkt uit de worden van Minister Mark Harbers van Verkeer. Hij wijst erop dat het wagenpark eerst schoner moet worden voordat hierover weer een discussie mogelijk is.

Wie had gehoopt dat er de komende jaren misschien toch weer gesleuteld wordt aan de maximumsnelheid, kan die hoop laten varen. Mark Harbers (VVD) laat in gesprek met het ADweten dat daarvan in deze kabinetsperiode geen sprake kan zijn. Als dit kabinet de rit uitzit, praten we over 2025 voordat daaraan misschien iets kan veranderen. De in 2020 ingestelde maximumsnelheid van 100 km/h overdag blijft dus nog wel even.

Volgens de VVD-bewindsman is ‘de vroemvroempartij', zoals de VVD zich eerder nog profileerde, nu 'ook een zoefzoefpartij geworden’. Daarmee doelt hij op de geruisloos voortbewegende elektrische auto’s. "Er zal er dan wel heel veel zoefzoef moeten zijn met elektrische auto’s voordat we die discussie weer kunnen beginnen.’’

Dat geeft te denken; mogelijk duurt het nog tot 2030 voordat er weer over een snelheidsverhoging kan worden gesproken. In dat jaar moeten alle nieuwe auto's uitstootvrij zijn in Nederland. Toch is dat misschien nog niet genoeg, want de verlaging naar 100 km/h zorgde volgens een nieuw onderzoek van Rijkswaterstaat, uitgevoerd door Arcadis en Sweco, voor minder verkeersdoden. Behalve een lagere stikstofuitstoot, waarom het vooral te doen was, heeft 100 km/h als maximumsnelheid dus nog een tweede gunstige impact. Inmiddels zou bovendien zelfs een meerderheid van de Nederlanders voorstander zijn van een nóg lagere maximumsnelheid.

Lezersreacties (248)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.