Miljardentekorten bedreigen doorstroming

Monsterfiles in het verschiet

file
Tot 2030 is er zeker 8 miljard euro te weinig voor bouw en onderhoud van rijkswegen en spoorlijnen. Dat blijkt uit een rapport van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB). Het tekort komt doordat het Rijk de afgelopen jaren door de crisis heeft moeten bezuinigen op de budgetten.

Deze herfst zijn al de 'nodige' filerecords gebroken, volgens het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) is dat pas een begin. Doordat de economie is opgekrabbeld, neemt de druk op wegen en spoorlijnen weer toe. Op de snelwegen gaat dat veel harder dan de planbureaus hadden voorzien, aldus het EIB. De weguitbreidingen waaraan nu wordt gewerkt, zullen pas over vier jaar extra capaciteit opleveren. Daardoor zullen de files nog flink toenemen, met veel economische schade als gevolg. Ook op het spoor is sprake van stevige groei en zullen de knelpunten toenemen.

Voor de snelwegen is 3 miljard meer nodig dan nu begroot, voor het spoor is dat 5 miljard, heeft het EIB becijferd voor de periode 2015-2030. In hoeverre de eigen belangen van de bouwsector in deze zwarte prognose een rol spelen, valt nog te bezien.

Lezersreacties (95) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.