Meteen boete bij trajectcontrole A2
"Net als bij de invoering van de trajectcontrole op andere snelwegen gaan we geen waarschuwingen uitdelen", zegt een woordvoerder van het Openbaar Ministerie maandag. De trajectcontrole wordt onder meer met borden langs de snelweg aangekondigd. "Daarmee is iedereen voldoende gewaarschuwd", zegt de woordvoerder. "Wij hopen en verwachten dat het aantal uitgedeelde boetes hierdoor laag blijft." Op andere trajecten worden volgens het OM nauwelijks overtredingen geconstateerd, omdat iedereen weet dat de pakkans groot is.
De vereniging Auto van de Zaak, een belangenvereniging voor zakelijke rijders, heeft een petitie opgezet tegen de nieuwe trajectcontrole. De organisatie concludeert uit een eigen onderzoek dat negen van de tien berijders van een auto van de zaak tegen de controle is.
Driekwart vindt de controle volgens de vereniging wel acceptabel als de maximumsnelheid wordt verhoogd van 100 naar 130 km/h. Aan omliggende gemeenten is toegezegd dat op de naar vijf rijstroken verbrede A2 niet harder mag worden gereden dan 100 km/h, om de geluids- en milieuoverlast beperkt te houden. Die toezegging had volgens Auto van de Zaak nooit mogen worden gedaan. "Je kunt hier altijd nog iets aan doen. Of alsnog de snelheid omhoog, of voorlopig geen trajectcontrole", zegt voorzitter Martin Huisman.
Feitelijk leveren automobilisten weinig tijd in. Als ze tussen Amsterdam en Utrecht 130 kilometer per uur zouden mogen rijden in plaats van 100, is de tijdswinst zo'n drie minuten gerekend over een afstand van 25 kilometer. De trajectcontrole op de A2 start op 23 juli.