Mercedes Vision GST

Mercedes Vision GST
Mercedes presenteerde in Detroit de ontwerpstudie Vision Grand Sports Tourer, ofwel GST. Het is – ook Mercedes-Benz ging voor de bijl – een 'crossover' met zes zitplaatsen en een dikke V8 onder de kap.

Mercedes presenteerde in Detroit de ontwerpstudie Vision Grand Sports Tourer, ofwel GST. Het is – ook Mercedes-Benz ging voor de bijl – een 'crossover' met zes zitplaatsen en een dikke V8 onder de kap.

Tekst Henny Hemmes

We kunnen er kennelijk niet meer om heen: de 'crossover' wordt de trend van de toekomst. Ook Mercedes-Benz heeft nu zo'n kruising tussen een SUV en een sportieve stationwagen gelanceerd. De fraai ogende Vision GST heeft zes zitplaatsen en is net zo multifunctioneel als een minivan, al is hij niet zo hoog. Mercedes zegt dat de Vision ons een blik in de toekomst geeft en we verwachten dan ook dat er binnen niet al te lange tijd een productieversie zal komen. Die zal dan in de Amerikaanse staat Alabama gebouwd worden naast de M-klasse, waarop de GST volgens lid van de Raad van Bestuur Juergen Hubbert een prachtige aanvulling is.
Een door AMG getunede 5,5-liter V8 met 260 pk is gekoppeld aan een automatische transmissie. Vierwielaandrijving met electronisch geregelde tractiecontrole (4-ETS) en ESP moeten voor maximale actieve veiligheid zorgen op de weg en in het terrein. Het Airmatic luchtveringsysteem is iets dat de concept car van de S-klasse heeft geleend. Daarin wordt luchtvering gecombineerd met een dempingsysteem, waarbij de (vier verschillende) schokdemperkarakteristieken automatisch worden aangepast aan belading, condities van het wegdek en rijstijl. De GST staat op enorme 22-inch wielen.
Nieuw is het Pre-Safe beschermingsysteem voor inzittenden, dat een botsing 'voelt' aankomen en dat speciale veiligheidssystemen in werking stelt vóór de klap plaats vindt. Mercedes maakt daarbij gebruik van een nieuw type gordelspanner en een passagiersstoel die automatisch vóór- of achteruit schuift in de positie waarin gordel en airbag de beste bescherming bieden.
De Vision GST ontwerpstudie is net zo groot als de S-klasse met lange wielbasis: 5,15 m en heeft een wielbasis van 3,22 m.
De Mercedes lijkt wel erg op zijn neefje van Chrysler, de Pacifica, maar het concept is dan ook 't zelfde. De achterportieren van de GST scharnieren aan de achterkant, zodat je, mede door het ontbreken van een B-stijl, wel een heel riante instap hebt. En een riante inkijk bovendien. In het luxueus uitgeruste interieur zien we veel hout en alumnium. Bijzonder is dat alle stoelen worden gescheiden door een soort middenbalk, waarin naast de radio/CD-speler ook functies en ventilatieroosters zijn ondergebracht. Evenals een kleurenmonitor, dat onderdeel is van het navigatiesysteem. In de achterkant van de voorstoelen is een DVD-systeem gebouwd.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.