AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Mercedes SL met nieuwe motoren
Mercedes-Benz heeft zijn SL vernieuwd. Het model werd vier jaar geleden geïntroduceerd en was toe aan een kleine facelift en nieuwe motoren. De V12 is bovendien gewijzigd en nóg sneller. Bovendien zijn alle prijzen bekend.
Mercedes-Benz heeft zijn SL vernieuwd. Het model werd vier jaar geleden geïntroduceerd en was toe aan een kleine facelift en nieuwe motoren. De V12 is bovendien gewijzigd en nóg sneller.
De belangrijkste wijziging aan de Mercedes SL is in de vorm van een toevoeging: de SL 500 krijgt de beschikking over de nieuwe V8 die in de S-klasse deb ute erde. De 5,5-litermotor levert een vermogen van 388 pk en heeft een maximum koppel van 530 Nm. Hij zorgt ervoor dat de SL 500 de sprint van 0-100 km/h aflegt in 5,4 s. De vorige versie deed dat zijn 5,0-litermotor met 306 pk nog in 6,2 s. Ondanks de stijging in vermogen is het gemiddeld verbruik van de nieuwe motor met 12,2 l/100 km hetzelfde als van de vorige versie.
Ook nieuw in de SL is de zescilinder in de 350. De vorige versie had nog een 3,7-liter met 245 pk, de nieuwe V6 heeft een cilinderinhoud van 3,5-liter en levert 282 pk. Het maximum koppel ligt op 350 Nm bij 2400 tpm. Het gemiddeld verbruik komt bij deze nieuwe krachtbron op 10,3 l/100 km, tegen 11,3 l/100 km voor de oude zescilinder. De SL 350 accelereert in 6,6 seconden naar 100 km/h.
De topversie is de SL 600, waarvan de V12 iets is gewijzigd, waardoor het vermogen is gestegen tot 517 pk en het koppel op 830 Nm uitkomt. Met deze vernieuwde twaalfcilinder legt de SL600 de sprint 0,2 s sneller af: hij heeft nu 4,5 s nodig.
Alle drie modellen worden eveneens voorzien van nieuwe uitlaatsystemen, waarvan het geluid is getuned. De V6- en V8-versies van de vernieuwde SL hebben standaard 7G-Tronic transmissie, terwijl de Sport-versie van de zeventraps automaat als een optie beschikbaar is.
Verder zijn de SL 500 en de SL 600 standaard uitgerust met de tweede generatie ABC, Active Body Control. Het systeem reduceert bewegingen van de carrosserie tot 60 procent beter dan van de vorige versie. ABC is als optie leverbaar op de SL 350. Verder is de besturing directer geworden en is het remsysteem van de SL 350 en de SL 500 aangepast op het hogere vermogen.
Subtiel
Uiterlijk is de SL minimaal gewijzigd met een nieuwe bumper met drie grote luchtinlaten en een iets meer geprononceerde V-vorm. De mistlampen zijn voorzien van verchroomde randen, terwijl de grille matzilver is gespoten en verchroomde details heeft. Van opzij herken je de nieuwe versie aan nieuwe lichtmetalen wielen en van achter aan de nieuwe achterlichten met horizontale scheiding en het heldere rood/witte ontwerp van de lenzen.
Het interieur is discreet gewijzigd met het gebruik van nog soepeler leer, nieuwe kleuren en nieuwe metalen dorpellijsten. Een nieuwe digitale klok en knoppen in aluminium-look voor de bediening van het variodak zijn verder de meest opvallende wijzigingen. Ook is afstandbediening van de kofferklep als optie leverbaar.
De nieuwe SL staat vanaf maart in de showroom en de prijzen zijn als volgt:
SL 350 E 119.600/
SL 500 E 149.850
SL 600 E 201.150
SL 55 AMG E 192.700
SL 65 AMG E 300.750
De belangrijkste wijziging aan de Mercedes SL is in de vorm van een toevoeging: de SL 500 krijgt de beschikking over de nieuwe V8 die in de S-klasse deb ute erde. De 5,5-litermotor levert een vermogen van 388 pk en heeft een maximum koppel van 530 Nm. Hij zorgt ervoor dat de SL 500 de sprint van 0-100 km/h aflegt in 5,4 s. De vorige versie deed dat zijn 5,0-litermotor met 306 pk nog in 6,2 s. Ondanks de stijging in vermogen is het gemiddeld verbruik van de nieuwe motor met 12,2 l/100 km hetzelfde als van de vorige versie.
Ook nieuw in de SL is de zescilinder in de 350. De vorige versie had nog een 3,7-liter met 245 pk, de nieuwe V6 heeft een cilinderinhoud van 3,5-liter en levert 282 pk. Het maximum koppel ligt op 350 Nm bij 2400 tpm. Het gemiddeld verbruik komt bij deze nieuwe krachtbron op 10,3 l/100 km, tegen 11,3 l/100 km voor de oude zescilinder. De SL 350 accelereert in 6,6 seconden naar 100 km/h.
De topversie is de SL 600, waarvan de V12 iets is gewijzigd, waardoor het vermogen is gestegen tot 517 pk en het koppel op 830 Nm uitkomt. Met deze vernieuwde twaalfcilinder legt de SL600 de sprint 0,2 s sneller af: hij heeft nu 4,5 s nodig.
Alle drie modellen worden eveneens voorzien van nieuwe uitlaatsystemen, waarvan het geluid is getuned. De V6- en V8-versies van de vernieuwde SL hebben standaard 7G-Tronic transmissie, terwijl de Sport-versie van de zeventraps automaat als een optie beschikbaar is.
Verder zijn de SL 500 en de SL 600 standaard uitgerust met de tweede generatie ABC, Active Body Control. Het systeem reduceert bewegingen van de carrosserie tot 60 procent beter dan van de vorige versie. ABC is als optie leverbaar op de SL 350. Verder is de besturing directer geworden en is het remsysteem van de SL 350 en de SL 500 aangepast op het hogere vermogen.
Subtiel
Uiterlijk is de SL minimaal gewijzigd met een nieuwe bumper met drie grote luchtinlaten en een iets meer geprononceerde V-vorm. De mistlampen zijn voorzien van verchroomde randen, terwijl de grille matzilver is gespoten en verchroomde details heeft. Van opzij herken je de nieuwe versie aan nieuwe lichtmetalen wielen en van achter aan de nieuwe achterlichten met horizontale scheiding en het heldere rood/witte ontwerp van de lenzen.
Het interieur is discreet gewijzigd met het gebruik van nog soepeler leer, nieuwe kleuren en nieuwe metalen dorpellijsten. Een nieuwe digitale klok en knoppen in aluminium-look voor de bediening van het variodak zijn verder de meest opvallende wijzigingen. Ook is afstandbediening van de kofferklep als optie leverbaar.
De nieuwe SL staat vanaf maart in de showroom en de prijzen zijn als volgt:
SL 350 E 119.600/
SL 500 E 149.850
SL 600 E 201.150
SL 55 AMG E 192.700
SL 65 AMG E 300.750
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
20 jaar terug
Toen diesel nog de toekomst had: rijden met Mercedes SLK 320 CDI Triturbo en SL 400 CDI Biturbo
Nieuws
Ook power-plug-ins van Mercedes-AMG GT Coupé én SL zo'n €30.000 duurder
Nieuws
Mercedes-Maybach SL 680: extreem duur, maar niet de duurste ooit!
Nieuws