AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Mercedes C63 AMG Coupé rebelleert met 6.2 V8
31
In het gehele gamma van Mercedes-Benz faseert AMG langzaam maar zeker de 5,5-liter biturbo V8 in, waardoor de 6,2-liter V8 plaats moet maken. In heel het gamma? Neen, de kleine C-klasse blijft dapper weerstand bieden tegen de 'downsizemotor', ook in coupévorm.
Dat heeft een woordvoerder van Mercedes-Benz ons gemeld: "In de grote AMG-modellen moet de 6.2 plaatsmaken voor de 5,5-liter turbomotor, omdat ze met het atmosferische blok niet aan de Amerikaanse emissie-eisen voldoen. De C63 AMG voldoet ook in Coupé-vorm wel aan die eisen en kan dus gewoon met de 6,2-liter V8 onder de kap op de markt komen."
De 6,2-liter V8 uit de huidige AMG-modellen is bij de liefhebbers nog steeds populair vanwege z'n hoogtoerige karakter. In grotere AMG-modellen moest het blok vanwege Amerikaanse emissie-eisen plaatsmaken voor een nieuwe 5,5-liter V8 biturbo met een lager verbruik. Naast een lager verbruik heeft de geblazen AMG-motor door de turbo's ook een hoger koppel.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Mercedes-Benz C-klasse: sterrenkracht tegen Audi A5 en nieuwe BMW 3-serie
Proefrit
Mercedes-Benz C180 Classic (1996) - Ook al is hij erg basic, hij voelt als een echte Benz
Nieuws
'Mercedes-AMG C63 met viercilinder ruimt het veld, zespitter in aantocht'
Nieuws
Topversies Mercedes-Benz C- en S-klasse tienduizenden euro's duurder
Achtergrond