Mercedes-Benz GLB blijft eigenwijs, ook met elektrische aandrijving - Vooruitblik
Lef wordt beloond
Lef wordt in autoland zeker niet altijd beloond, zodat autofabrikanten na een uitspatting vaak snel weer in de pas gaan lopen. De Mercedes-Benz GLB mag zijn eigenwijze karakter echter ook nog behouden als de tweede generatie zich aandient.
Highlights Mercedes-Benz GLB
- Blijft trouw aan bekend recept
- Als EV, maar niet als EQB
- Bomvol innovatie
Zeker als het om SUV’s gaat, is creativiteit soms ver te zoeken bij autofabrikanten. Als we schrijven dat een GLB een lekker eigenwijs ding is, moet je dat dan ook wat relativeren met dat kader in het achterhoofd. Voor een compacte SUV van een vooraanstaande Duitse fabrikant is de GLB echter wel degelijk een vreemde eend in de bijt. De eerste generatie bestaat sinds 2019 en is een compacte SUV op het platform van de A-klasse, en daarmee een broertje van de GLA. Waar die GLA een vrij voorspelbare compacte SUV is, valt de GLB op door zijn langgerekte koets en vrijwel verticale achterzijde. Dat maakt hem nota bene ruimer dan de duurdere GLC en levert bovendien de mogelijkheid van een derde zitrij op, zodat de GLB een zevenzitter wordt.
Achterwielaandrijving
Die toch wat opmerkelijke keuzes van Mercedes pakten kennelijk goed uit, want bij de tweede generatie van de GLB wordt er aan het concept niet getornd. Ook de nieuwe GLB valt op door zijn opmerkelijk vierkante koets, die natuurlijk wel rondom strakgetrokken en gemoderniseerd is. Vergis je namelijk niet: dit is geen facelift, maar een compleet nieuw model. De nieuwe GLB deelt als vanouds zijn platform met andere compacte modellen van Mercedes, maar de A-klasse kunnen we straks niet langer als voorbeeld noemen. Die hatchback krijgt namelijk geen opvolger, net als de A-klasse sedan en de hogere B-klasse. In plaats daarvan focust Mercedes zich in de compacte klasse op de SUV’s en de gestroomlijnde CLA, waarbij laatstgenoemde de eer krijgt om nieuwe techniek te lanceren.

Mercedes-Benz GLB (Illustratie: Larson)
Die techniek mag er zijn. Het nieuwe, compacte MMA-platform is geschikt voor zowel elektrische als hybride aandrijving, maar met een sterke focus op het elektrische deel. Als EV is de GLB straks in principe een achterwielaandrijver, heel anders dan de compacte modellen die we tot nu toe van Mercedes kennen. Hij krijgt onder meer de beschikking over een tweetraps transmissie, zoals een Porsche Taycan die bijvoorbeeld ook heeft. Een 800-volt boordnet is ook present, waardoor de GLB kan laden met een indrukwekkende 320 kW. Een minder snel ladende, maar wel goedkopere instapversie met LFP-accu zit waarschijnlijk ook in het vat. Qua stroomlijn kan deze rijdende blokkendoos zich natuurlijk onmogelijk meten met een CLA, maar toch moet ook de elektrische GLB bijzonder efficiënt zijn. Wacht even, elektrische GLB? Is dat dan niet de EQB? Nu nog wel, maar Mercedes stapt af van het EQ-label en kiest dus waarschijnlijk voor GLB met een toevoeging. Dat brengt de elektrische en niet-elektrische versies dichterbij elkaar en maakt de prijslijst overzichtelijker.
Gloednieuwe benzinemotor
Wie liever niet plugt, kan ook weer gewoon bij Mercedes aankloppen voor een benzinegestookte GLB. Die in beginsel (mild-)hybride GLB krijgt een 48V-systeem en een achttraps automaat met dubbele koppeling waarin een kleine elektromotor is verwerkt. Daarmee kan de benzineversie kleine stukjes elektrisch rijden, maar profiteert hij vooral van ondersteuning tijdens het accelereren. De meeste kracht komt hier van een gloednieuwe benzinemotor, waarvan wordt gefluisterd dat hij in China bij partner Geely wordt gebouwd. Een laag verbruik is opnieuw het speerpunt, goed nieuws kopers en de sterk door CO2-uitstoot en belastingen beïnvloede Nederlandse markt. Opvallend: waar de elektrische versies naar achterwielaandrijving gaan, houden de benzineversies vast aan voorwielaandrijving. Achterwielaandrijving kost volgens Mercedes teveel ruimte in zo’n relatief compact model, en laat ruimte nu juist het speerpunt zijn van die eigenwijze GLB. De eerste gecamoufleerde GLB is al gespot, maar toch zal het nog wel even duren voordat deze auto op de markt verschijnt. Mercedes lanceert eerst de CLA op dit platform en er zit ook nog een nieuwe, elektrische C-klasse in het vat, dus verwachten we de GLB niet voor 2026 te zien.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz GLB
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz GLB 200 AMG Line | 7 pers | Trekhaak | Panoramadak
- 2023
- 50.354 km

Mercedes-Benz GLB 200 Automaat Business Solution AMG 7-Persoons | Premium Plus Pakket | Nightpakket | Parkeerpakket | Stoelverwarming | Sfeerverlichting | Trekhaak
- 2021
- 65.593 km

Mercedes-Benz GLB 200 Premium Plus | AMG | Panoramadak | Sfeerverlichting | Widescreen | Stoelverwarming |
- 2021
- 36.621 km