Mercedes-AMG GLC Coupé onthuld
Viercilinder knallers
De folder van de Mercedes-AMG GLC is nog maar goed en wel gedrukt of we krijgen de 'Coupé'-versie al voorgeschoteld. Uiteraard volgt die hetzelfde recept, alleen dan met een schuiner aflopende daklijn aan de achterkant.
Afgelopen zomer breidde Mercedes het GLC-aanbod aan de bovenkant uit met de Mercedes-AMG GLC 43 en 63S E Performance. Direct de topversie en de subtopper dus. Net als bij de Mercedes-AMG C-klasse grijpt Das Haus voor de GLC enkel nog naar viercilinders en dat betekent dus dat zelfs de heftigste versie het met een relatief bescheiden krachtbron doet. Nou ja, bescheiden; de 2.0-vierpitter levert op zichzelf al 476 pk en 545 Nm en krijgt daarnaast nog bijval van een 204 pk sterke elektromotor. Samen zijn ze goed voor een krankzinnig systeemvermogen van maar liefst 680 pk en een maximumkoppel van 1.020 Nm , dat volledig variabel over de voor- en achterwielen is te verdelen. Nu gaat die aandrijflijn linea recta door naar de Mercedes-AMG GLC 63S E Performance Coupé. De GLC Coupé speert daarmee in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/h en trekt door tot 275 km/h. Daarmee is hij precies even snel als de reguliere Mercedes-AMG GLC. Het elektrische rijbereik ligt op 12 km; de nadruk bij deze plug-in ligt immers op sportieve prestaties.
Vanzelfsprekend is ook de Mercedes-AMG GLC 43 Coupé een bekend verhaal qua techniek. Daarin ligt een 407 pk sterke versie van de 2.0-viercilinder, die dankzij een starter-generator tijdelijk 14 pk extra vermogen kan leveren. Deze mild-hybride krachtbron helpt de GLC 43 Coupé in 4,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Ook hier geldt weer: het zijn exact dezelfde cijfers als bij de reguliere Mercedes-AMG GLC.

Mercedes- AMG GLC 43 Coupé
Beide AMG's zijn vanzelfsprekend duidelijk als zodanig herkenbaar. Zo hebben ze de kenmerkende AMG-grille, dikkere sideskirts, 19- tot 21-inch wielen, een dikke diffuser (bij de 63 nog een stapje uitgebreider) en ronde (43) of trapeziumvormige (63) uitlaateinden. In het interieur tref je een minstens ten dele met nappaleer bekleed sportstuur, een speciaal voor AMG-versies bestemde look voor het MBUX-infotainmentsysteem en in de GLC 63S E Performance Coupé zien we ook sportstoelen. De prijzen zijn nog niet bekend,. De reguliere Mercedes-AMG GLC kost €134.291 als 43 en €159.321 als 63. Hier lees je meer over de Mercedes-AMG GLC.