Meer van de Maserati Quattroporte
De Quattroporte wordt een belangrijke mijlpaal in de Maserati-geschiedenis, want het is de auto waarmee het Italiaanse merk aan het downsizen slaat. Dat doet Maserati op verschillende manieren. Allereerst zorgt het merk door het gebruik van lichtere materialen voor gewichtsbesparing. En, zoals velen van jullie weten, een lager gewicht betekent een lager verbruik. En een betere wegligging, ook niet verkeerd op plekken als de Nordschleife waar we de auto ditmaal spotten.
Dan is er nog de motor. De atmosferische 4,7-liter V8 met z'n prachtige geluid maar enorme dorst gaat met pensioen. Het blok wordt opgevolgd door een geblazen motor, waarschijnlijk ook weer een V8. Het resultaat is -in combinatie met de gewichtsbesparing- een verbruik dat volgens Maserati tot wel 30 procent lager ligt.
Maak je geen zorgen over het vermogen, dat zal ook weer in de buurt van de 450 pk liggen. De nieuwe generatie Quattroporte gaat de degens weer kruisen met de BMW 7-serie, Audi A8, Mercedes S-klasse en -vooral- de Jaguar XJ. De Maserati wordt weer de auto uit het rijtje voor de mensen die wat meer flair in en om hun limousine willen.
De Maserati Quattroporte debuteert in z'n definitieve gedaante op de Autosalon van Parijs. In de eerste helft van 2013 verschijnt de auto bij de dealers.